Researcher Database

HIROMITSU Masuda
Science Education course
Professor
Last Updated :2025/03/27

Researcher Profile and Settings

Researcher

  • Name

    HIROMITSU Masuda

Profile and Settings

  • Name

    Hiromitsu, Masuda

Foreign language

  • Use in presentation

    English
  • Use in publication

    English

Affiliation

  • Gunma University, Associate Professor
  • Gunma University, Associate Professor

Research Experience

  • 2018, 9999, Executive
  • 2016, 9999
  • 2016, 2017
  • 2017, 2019, Executive
  • Gunma University Faculty of Education, Science, Prof lv

Research Activities

Research Areas

  • Humanities & social sciences, Primary/secondary education and curricula

Research Interests

  • 理科教育学

Published Papers

  • 探究の過程の重点化に関する研究―導入で要因を抽出し課題を設定することが「見通し」と「振り返り」に与える影響に着目して―, 山内 宗治・益田 裕充・ 栗原 淳一・上原 永次・ 日暮 利明・大井 俊和, 2021, 第69巻, 27, 34
  • 理科の実験計画を立案・記述する際のメタ認知的知識を獲得させる指導に関する研究, 栗原淳一・湯本裕貴・柏木純・益田裕充, 2021, 第69巻, 41, 50
  • 問題解決の力を育成する理科授業に関する研究, 日暮利明・益田裕充, 2021, 第69巻, 61, 69
  • 理科授業における探究の過程の重点化に関する研究-解決方法の立案に着目して-, 山内宗治・益田裕充・上原永次・日暮利明・倉林凌佑, 2021, 第38号, 75, 82
  • 理科授業における解決方法の立案に関する研究-自然事象の提示から予想・仮説の設定と検証計画の立案の局面の関係に着目して-, 益田裕充・山内宗治・鈴木駿・半田良廣, 2020, 第37巻, 71, 78
  • 小学校理科において実験計画を立案させる指導方法 -実験前後の測定の必要性を考えさせる効果-, 栗原淳一・青木利憲・栗原顯太・益田裕充, 2020, 第68巻, 37, 43
  • 探究の過程を踏まえた高校化学の授業プログラム開発に関する研究-バファリンAを教材とした成分分析を通して-, 亀田絵理・日置英彰・益田裕充, 第68巻, 19, 26
  • 互生植物の葉の付き方の理解に関する研究, 半田良廣; 益田裕充; 下平有以; 藤本義博, Aug. 2018, 42, 2, 140, 150, Scientific journal
  • 生態系における物質循環を理解する上で基礎となる小中学校理科の学習内容と問題点,群馬大学教育学部紀要自然科学編,第66巻,pp.49-56 査読有, 佐藤綾; 益田裕充, Mar. 2018, 66, 49, 56, Scientific journal
  • 理科指導法を通した学生の変容に基づく 教科専門科目の指導に関する考察, 益田 裕充; 杉山 奈津美; 日置 英彰; 佐藤 綾; 藤本 義博; 半田 良廣, 2018, 66, 29, 40, Research institution
  • 生態系における物質循環を理解する上で基礎となる 小中学校理科の学習内容と問題点, 佐藤 綾; 益田 裕充, 2018, 66, 49, 57, Research institution
  • 教育実習の授業協議会から生起する共通の規範に関する考察, 益田 裕充; 藤本 義博; 小川 勇之助; 加瀬 健; 染谷 めぐみ, 2018, 17, 1-8.
  • 思考・判断・表現等を働かせるために欠かせない学習過程の構造ー「振り返って考える」ために必要な各過程の関係の構築ー, 益田 裕充, 2018, 67, 10, 13, Scientific journal
  • 主体的・対話的で深い学びを促進する教師の発話による働きかけに関する実証的研究-小学校第5学年「川の働き」の授業において-, 藤本義博; 佐藤友梨; 益田裕充; 小倉恭彦, Nov. 2017, 58, 2, 159, 173, Scientific journal
  • Attitude Survey Regarding Science and Academic Records of Elementary Teacher Trainees in Japan, Mutsumi Nakai; Minori Hashimoto; Kana Suematsu; Tomoya Nakai; Kohji,TerataHisashi Aoki; Hiromitsu Masuda; Norie Fujibayashi; Atsushi Muta; Hitoshi Nakai, 2017, The Journal of East Asian Educational Research, 4, 1, 87, 98, Scientific journal
  • 「化学」の授業におけるくすり教育プログラムの開発―アスピリン腸溶錠を教材として―, 日置 英彰; 青木 尚之; 小野 智信; 益田 裕充; 栗原 淳一, 2017, 41, 1, 47, 53, Scientific journal
  • 物理基礎の授業における科学的な探究の能力の育成に関する事例的研究 : 自己調整を促す「金属の比熱測定実験」を事例として, 茂木 孝浩; 鈴木 悠一; 栗原 淳一; 益田 裕充, 2017, 17, 1, 95, 104, Research institution
  • 見方・考え方を働かせる授業で重要なことは何かー探究の過程の構造化によるコア仮説と思考力・判断力・表現力の育成ー, 益田 裕充, 2017, 66, 19, 22, Scientific journal
  • 理科授業を評価する能力の変容に関する研究 : 理科指導法と教育実習を経て形成される大学生の能力の検証, 益田 裕充; 藤本 義博; 半田 良廣; 関口 あかね, 2016, 16, 2, 105, 112, Scientific journal
  • 批判的思考プロセスによる教員養成課程学生の授業力形成に関する研究 : 「模擬授業の構想」から「新たな模擬授業案の提示」までの一連のカリキュラム編成を通して, 益田 裕充; 栗原 淳一; 半田 良廣; 櫻井 康之; 藤本 義博, 2016, 16, 2, 87, 94, Scientific journal
  • 天体の位置関係を作図によって位相角でとらえさせる指導が満ち欠けの現象を科学的に説明する能力の育成に与える効果, 栗原 淳一; 益田 裕充; 濤崎 智佳; 小林 辰至, 2016, 57, 1, 19, 34, Scientific journal
  • 理科を専門としない新任教師による理科授業の変容に関する研究 : 養成・導入期に身につける理科授業の資質・能力の検証, 益田 裕充; 半田 良廣; 藤本 義博; 田中 実穂, 2016, 16, 2, 95, 103, Scientific journal
  • 理科授業における「検証計画の立案」に関する研究 : 予想を検証する実験計画を立案する局面の反証可能性に着目して, 藤本 義博; 半田 良廣; 益田 裕充; 馬場 祐介, 2016, 16, 2, 67, 74, Scientific journal
  • 全国学力・学習状況調査(中学校理科)のメッセージを読むー科学的に探究する能力の基礎を育成する過程, 益田 裕充, 2016, 65, 17, 20, Scientific journal
  • 論理的推論に基づく仮説形成方略に関する研究 : 熟達者と新任者の対話的な教授行動を指標として, 益田 裕充; 半田 良廣; 本郷 友貴, 2015, 15, 2, 91, 98, Scientific journal
  • 理科授業を構想する能力の向上に関する研究 : メンターによるメタ認知能力獲得の支援を通して, 益田 裕充; 斉藤 剛志; 半田 良廣, 2015, 15, 2, 75, 82, Scientific journal
  • 認知論的アプローチと社会文化論的アプローチを融合させた理科授業に関する研究, 益田 裕充; 佐竹 彰弘, 2015, 15, 1, 83, 94, Scientific journal
  • 理科授業を活用したくすりに関する科学的リテラシーを向上させるカリキュラム開発 : 中学校理科第7単元「科学技術と人間」「自然と人間」に着目して, 日置 英彰; 山口 滉太; 益田 裕充; 半田 良廣; 松本 誠, 2015, 15, 1, 63, 73, Scientific journal
  • 新任教員の生活科における職能成長の研究 : PAC分析の比較から, 久保田 善彦; 刀川 啓一; 中谷 かおり; 野口 昌宏; 益田 裕充, 2015, 1, 29, 34, Research institution
  • 理科授業を通して学び続ける教師の成長に関する研究 : メンターの発話を受け止めるプロテジェによる授業の変容を中心に, 益田 裕充; 半田 良廣; 今井 聖也, 2015, 15, 2, 83, 89, Scientific journal
  • 理科授業の構造化と「主体的な問題解決」を支えるメタ認知の育成に関する研究, 半田 良廣; 星野 沙織; 益田 裕充, 2015, 15, 2, 55, 63, Scientific journal
  • 学習モデルを転換させ理科授業力を向上させるプログラムに関する研究 : 探究の構造性を検討する学習モデルの構築を通して, 益田 裕充; 庄司 将人, 2015, 15, 1, 95, 103, Scientific journal
  • 子どもの批判的思考を促す教師の支援に関する研究, 益田 拓; 戸田 朱美; 益田 裕充, 2015, 15, 1, 75, 81, Scientific journal
  • 理科授業で自己調整能力を育成する教師の支援とその熟達に関する研究, 佐藤 友梨; 益田 裕充, 2015, 15, 1, 15, 22, Scientific journal
  • 子どもの認知発達を図る外的資源と熟達した教師の支援的介入に関する研究, 益田 裕充; 薄 京介; 益田 拓, 2014, 14, 2, 63, 71, Scientific journal
  • 机間指導中の教師のコーチングに関する研究-「自己の観察 結果に基づいた考察」を支援する熟達した教師のコーチングに着目して-, 益田 裕充; 戸田 朱美, 2014, 14, 2, 73, 80, Scientific journal
  • 子どもの科学的概念構築を促す教師の支援に関する研究 : ブリッシングアナロジー方略を用いた教授効果と「状況モデルに揺さぶりを起こす」橋渡し事例の有効性, 益田 裕充; 中島 一斗, 2014, 14, 2, 81, 89, Scientific journal
  • 理科授業を専門としない初任教師(採用一年次)の理科授業方略に関する研究 : IRF三項発話連鎖構造分析による熟達教師との比較を通して, 益田 裕充; 新井 正樹, 2013, 13, 2, 97, 104, Scientific journal
  • 学校経営の基本戦略に関する研究-学び合うミドルリーダーによる学校ビジョン分析を通して-, 益田 裕充, 2013, 12, 17, 26, Research institution
  • 認知的葛藤を克服する対話的な授業における教授行動分析-肺胞の概念を構築する理科授業デザインを通して-, 益田 裕充; 酒井 尚美, 2013, 13, 1, 65, 72, Scientific journal
  • W型問題解決モデルを用いた科学的リテラシーの育成に関する研究 : 教師による子どもの科学的能力を形成する支援的な介入の実態, 益田 裕充; 楠 悠; 五島 政一, 2013, 13, 2, 105, 112, Scientific journal
  • Research on the lesson which makes a student understand digestion and breathing, Eda Kentaro; Msuda Hiromitsu, 2013, 61, 79, 87
  • 測定誤差の解釈を支援する理科授業デザイン-アクション・リサーチの視点を用いた体系的なアプローチ-, 益田 裕充; 田之上 大輔; 清水 秀夫, 2013, 13, 1, 73, 80, Scientific journal
  • 論理的推論に基づく仮説形成を図る教授方略に関する実証的研究, 益田 裕充; 柏木 純, 2013, 54, 1, 83, 92, Scientific journal
  • 概念化シートを用いたカテゴリー化による知の創造-蒸散に対する考え方の実態と変容, 益田裕充; 塩谷優奈, 2012, 第23巻, Scientific journal
  • 実験誤差を分析・解釈させ振り子の概念構築を図る理科授業に関する研究, 清水秀夫; 益田裕充, 2012, 第23巻, Scientific journal
  • The Research of Design Bases in Science Classes by Analysis of IRF Utterance Sequence : Strategic Designs for Classes of 'Weight and Volume' by Proficient Teachers, MASUDA Hiromitsu; KURASAWA Yuri; SHIMIZU Hideo, Mar. 2012, 52, 3, 131, 141
  • 熟達者の理科授業参観が初任者の理科授業に与える影響, 益田裕充; 高橋愛夢, 2012, 第61巻, 93, 102, Scientific journal
  • 理科・算数クロスカリキュラムが物の重さと体積の理解に及ぼす効果, 益田裕充; 倉澤友梨; 清水秀夫, 2012, 第11号, Scientific journal
  • 教師のリボイシングによる支援的介入が理科授業に与える影響, 益田裕充; 松井裕太, 2012, Vol.53, No.2, 295, 303, Scientific journal
  • The design of the science lesson which aimed at acquisition of the scientific concept : The design of the class will be discussed in relation to conditions of a strong electromagnet, 清水 秀夫; 益田 裕充, 2012, 12, 2, 25, 32
  • 小学生の電流回路作製時に現れる自己調整する能力と自己調整的な適応に関する研究, 益田裕充; 松原詩歩, 2012, Vol.53, No.1, 123, 132, Scientific journal
  • Research on growth of the capability of a teacher's lesson by analytic framework of Little, J. W., 益田 裕充; 淺野 貴之; 髙島 広平, 2012, 12, 2, 75, 82
  • Research on teaching strategies by elementary school teachers who feel weak in science classes : Through tests of consideration aspects by using the method of IRF sequence, 益田 裕充; 武 彩香, Nov. 2011, 52, 2, 105, 114
  • Influence which studying a universal rule by introducing a lesson has on a student, 増田 和明; 益田 裕充, 2011, 11, 2, 73, 80
  • 解決可能な発達水準に到達するためのインタラクションの要素-星座の年周運動における協同的な学びの創造-, 益田裕充; 高橋愛夢, 2011, 第11巻, 第1号, 55, 61, Scientific journal
  • How the Concept of Angular Distance and Different Inference Methods Influence Students' Understanding of Lunar Phases, KURIHARA Jun-ichi; MASUDA Hiromitsu, 2011, Journal of Science Education in Japan, 35, 1, 47, 53
  • 考察の局面におけるデジタルコンテンツ融合の一考察, 益田裕充; 武彩香; 強瀬雪乃, 2011, 第10号, 15, 22, Research institution
  • 学びを動機づける理科授業の開発--事象提示により課題を捉えた子どもの検証過程の分析, 清水 秀夫; 益田 裕充, 2011, 22, 87, 94
  • Plant and Animal Names in Science Textbooks of the Past, Mainly in Terms of Flower Structure and Fruiting in Elementary School Science, 益田 裕充; 川合 美奈, 2011, 22, 7, 14
  • A laboratory class on solar eclipse with mini-scale models focusing on the shadow of the moon, 星野 友幸; 岡崎 彰; 益田 裕充; 丹羽孝良, Mar. 2011, Research in educational practice and development, Gunma University, 第28号, 28, 47, 55
  • 受粉と結実をヘチマで学習することによる領域固有性と知的技能の実態, 益田裕充; 川合美奈, 2011, 第28号, 75, 82, Scientific journal
  • Creation of a knowledge in the science study by a teacher's paraphrasing, 益田 裕充; 倉澤 友梨; 清水 秀夫, 2011, 11, 2, 65, 72
  • 根拠を持って予想する活動が子どもの実感を伴った理解に与える影響-「ぐんま昆虫の森」における自然観察を通して-, 清水秀夫; 益田裕充, Mar. 2010, 21, 141, 148, Scientific journal
  • An attempt to support cultivating junior high school students' ability to locomote viewpoints: a laboratory lesson on phases of Venus using mini-scale models, 吉野 晃生; 岡崎 彰; 益田 裕充; 丹羽 孝良, Mar. 2010, Research in educational practice and development, Gunma University, 27, 27, 47, 53
  • The design of the lesson which acquires a scientific concept by development of a digestive model, 益田 裕充; 江田 謙太郎, 2010, 10, 2, 45, 51
  • Influence which a deductive lesson has on a student's scientific thinking, 淺野 貴之; 益田 裕充, 2010, 10, 1, 1, 7
  • The postulate of explanation by a teacher, and the change of explanation by lesson, 益田 裕充; 高橋 愛夢, 2010, 10, 1, 83, 90
  • 小学校理科支援員に対する教師の評価と授業支援による子どもへの影響, 益田裕充, 2010, 第58巻, 83, 92, Scientific journal
  • 小学校理科「溶解単元」における演繹的推論に基づく授業の効果-質量保存の概念形成に着目して-, 栗原淳一; 益田裕充, 2010, Vol.21, Scientific journal
  • How does a university student consider the experimental result of an elementary school, 益田 裕充; 江田 謙太郎, 2009, 第9号, 9, 11, 16
  • 「教職実践演習」試行の報告と本実施に向けて, 齋藤周; 佐藤浩一; 山崎雄介; 江森英世; 益田裕充, 2010, Research institution
  • Improving School Management that is Based on Science Class, MASUDA Hiromitsu, 15 Jan. 2009, 58, 1, 17, 19
  • Research project: how to plan lessons which facilitate both feeling and understanding: a 6th grade science practical, 'man and the environment', 清水 秀夫; 益田 裕充, 2009, 9, 2, 19, 27
  • Research on class by deductive inference, 増田 和明; 益田 裕充, 2009, 9, 2, 85, 92
  • 理科授業における推論過程の分析とその背景となる教師の価値観の考察, 益田裕充, 2009, Research institution
  • The problem which raises the science teacher of an elementary school, 益田 裕充, 2008, 第8号, 8, 61, 68
  • The actual condition of the scientific recognition based on the difference of the contents of study, and the difference of reasoning, MASUDA Hiromitsu, 10 Jul. 2009, Journal of research in science education, 50, 1, 67, 74
  • Research on skill of the teacher who supports the lesson of science, 益田 裕充, 2009, 9, 1, 61, 66
  • 生物の指標性を教材にした自然環境学習の展開, 益田 裕充, 2009, 20, 87, 94
  • Astronomy teaching by graduate students in a junior high school as part of "integrated practice in science teaching", 岡崎 彰; 益田 裕充; 奥沢 誠, 2008, 8, 11, 20
  • 中学生の科学的な概念の深化・拡大に関する研究, 益田裕充, 2008, Doctoral thesis
  • 大規模地震に直面した中学生の実態と地震体験型学習の展開, 益田 裕充, 2008, 19, 179, 186
  • 科学的知識の異なる小学校理科支援員の実験・観察時に見られるコミュニケーションの分析, 益田裕充, 2008, 第8巻, 第2号, Scientific journal
  • 教育行政が導く教育の情報化と理科教育, 益田裕充, 2007, Vol.56.No12, 665号
  • 科学部生徒の探究活動に関する事例的研究, 益田裕充, 2007, 31(4), Scientific journal
  • 学習内容の構造化を図る指導が学習者の概念の深化・拡大に及ぼす影響-化学変化と電気エネルギーをつなぐ自由電子の学びを通して-, 益田裕充, 2007, 48(2), Scientific journal
  • 子どもの直観からはじまる授業における教師の支援に関する研究, 益田裕充, 2007, 7(2), Scientific journal
  • An Analysis of Advanced Learning Content Based on the Changes in its Position in the National Curriculums and Children's Recognition of Space : Concerning the Reason Why the Moon Waxes and Wanes, MASUDA Hiromitsu, 2007, Journal of Science Education in Japan, 31, 1, 3, 10
  • 葉脈の役割を比喩的に表現し合うコミュニケーション活動に基づくかかわり合い成り立ちの局面の検証, 益田裕充, 2007, 7(1), 79, 83, Scientific journal
  • Using the Analogy between the Flow of Water and that of an Electric Current in the Science Class, MASUDA Hiromitsu, 30 Nov. 2006, Journal of research in science education, 47, 2, 41, 49
  • 水蒸気概念の形成を図る教材と指導法の研究--中学校理科「天気とその変化」に着目して, 益田 裕充, 2006, 17, 135, 138
  • Progressive Earth Science Content in Elementary School Science Curricula, Based on Analysis of the New Elementary School Science Textbook, MASUDA Hiromitsu, 25 May 2006, 59, 3, 109, 114
  • 協同的な学びの成立に寄与する発展的な学習内容が子どもの科学的概念の形成に及ぼす影響, 益田 裕充, Sep. 2005, 46, 1, 91, 99, Scientific journal
  • 授業の芯をいかに創るか, 益田裕充, 2005, Vol54No8, 637号
  • Lower secondary school students' recognition of decomposition by decomposer and change of the students' recognition by acquiring knowledge of soil, MASUDA Hiromitsu, 2005, Journal of Science Education in Japan, 29, 4, 283, 293
  • 認知的葛藤を促す教材に関する研究 イカの軟骨とセキツイの理解, 益田 修; 益田 裕充, 2005, 16, 133, 136
  • 発展的な学習内容と教材に関する研究 理科授業において扱う進化の内容と教材を事例として, 益田 裕充, 2005, 16, 129, 132
  • 学びの目標を感得できる教材のあり方についての研究--小中学校における理科教材のつながりを事例として, 益田 裕充, 2004, 15, 221, 224
  • Comparison of Learning Outcomes of the Study of Igneous Rocks by Junior High School Students under Old and New Teaching Programs, MASUDA Hiromitsu, 25 May 2004, 57, 3, 59, 67
  • Influence of teacher's memory on junior high school students' memory and the reality of the memorized element, MASUDA Hiromitsu, 2004, Journal of Science Education in Japan, 28, 2, 83, 93
  • The Responsibility of Science Teacher : Go Beyond the Framework of "must by limited to" at an Advanced Class, MASUDA Hiromitsu, 15 May 2003, 52, 5, 22, 24
  • 子どもの学びをコーディネートし学びの文脈を評価する, 益田 裕充, 15 Dec. 2001, 50, 12, 29, 31
  • 科学的知識構成の指標としてのメタファー研究 : 学びのはじまりにおける子どもたちの非科学的な表現が意味すること, 益田 裕充, 15 Dec. 2000, 49, 12, 26, 28
  • Science Learning for Lower Secondary School Students : Using Metaphorical Expressions in Explaining Natural Phenomena, MATSUDA Hiromitsu; MORIMOTO Shinya, 30 Nov. 2000, Journal of research in science education, 41, 2, 21, 30
  • 自己効力感から始まる理科授業 -学びを見直す「学びの構造図」作りと協同的学習-, 益田 裕充, 15 Jul. 1998, 47, 7, 472, 475
  • 認知的方略の育成をめざす理科学習の在り方 Messing About論に基づく学びの構想, 益田 裕充, 15 Dec. 1997, 46, 12, 808, 811
  • 大学生の理科授業を構想する能力に関する研究 -理科授業デザインベース構造化シートを用いた課題の抽出-, 益田裕充; 半田良廣; 田村敏之; 藤本義博; 栗原淳一, Mar. 2020, 68, 27, 35, Research institution
  • 小学校理科において実験計画を立案させる指導方法 -実験前後の測定の必要性を考えさせる効果-, 栗原淳一; 青木利憲; 栗原頌太; 益田裕充, Mar. 2020, 68, 37, 43
  • 学習指導要領の目標に示された「考え方」としての「思考の枠組」の形成に関する研究-理科授業デザインベース構造化シートを用いた模擬授業と授業カンファレンスの往還を通して-, 益田裕充; 栗原淳一; 藤本義博; 半田良廣; 吉田和気, Mar. 2019, 第18巻, 第2号
  • 演繹的推論に基づく課題解決学習が質量保存の科学的な概念の形成に与える影響, 栗原淳一; 益田裕充, Mar. 2010, 第21巻, 49, 56

MISC

  • 蒸散概念の実態とその変容に関する研究 : 概念化シートを教材として用いたカテゴリー化を通して, 益田 裕充; 塩谷 優奈, 2012, 23, 127, 136
  • 1L-01 学習科学を志向する理科授業のデザインベース研究1 : IRF発話連鎖構造分析を用いた熟達した教師による課題・予想のデザイン(授業研究,学習指導,一般研究発表(口頭発表)), 倉沢 友梨; 益田 裕充; 清水 秀夫, 2011, 61, 244, 244
  • 1L-02 学習科学を志向する理科授業のデザインベース研究2 : IRF発話連鎖構造分析を用いた理科授業が苦手な小学校教師による考察のデザイン(授業研究,学習指導,一般研究発表(口頭発表)), 武 彩香; 益田 裕充, 2011, 61, 245, 245
  • 1L-03 学習科学を志向する理科授業のデザインベース研究3 : 自己調整学習におけるCOPESを指標とした電流回路作製時に出現する自己調整的な適応(授業研究,学習指導,一般研究発表(口頭発表)), 松原 詩歩; 益田 裕充, 2011, 61, 246, 246
  • 1L-04 学習科学を志向する理科授業のデザインベース研究4 : 授業研究会による教師の学習をLittle, J.W.の分析的枠組みから検証する(授業研究,学習指導,一般研究発表(口頭発表)), 高島 広平; 益田 裕充, 2011, 61, 247, 247
  • 1L-05 学習科学を志向する理科授業のデザインベース研究5 : 実験操作の過程で条件の精緻な制御を試行する子どもの学び(授業研究,学習指導,一般研究発表(口頭発表)), 川崎 祐子; 益田 裕充, 2011, 61, 248, 248
  • 1L-06 学習科学を志向する理科授業のデザインベース研究6 : 協調的な学習を意図する教師と教室に現れた子どもの学び(授業研究,学習指導,一般研究発表(口頭発表)), 塩谷 優奈; 益田 裕充, 2011, 61, 249, 249
  • 1L-07 学習科学を志向する理科授業のデザインベース研究7 : 小学生に誤差を分析・解釈させ概念構築を図る振り子の授業デザイン(授業研究,学習指導,一般研究発表(口頭発表)), 清水 秀夫; 益田 裕充, 2011, 61, 250, 250
  • 1F-01 子どもの科学概念形成を志向する理科授業方略の実践的検討1 : 理科授業研究の検証「授業の反省」を教師はいかに評価するのか(一般研究発表(口頭発表)), 高島 広平; 益田 裕充, 2010, 60, 175, 175
  • 1F-02 子どもの科学概念形成を志向する理科授業方略の実践的検討2 : 自己効力感を育む学びの動機づけとしての課題設定場面の構造化(一般研究発表(口頭発表)), 清水 秀夫; 益田 裕充, 2010, 60, 176, 176
  • 1F-03 子どもの科学概念形成を志向する理科授業方略の実践的検討3 : 子どもは電流回路を作製する過程でいかに自己調整するのか(一般研究発表(口頭発表)), 松原 詩歩; 益田 裕充, 2010, 60, 177, 177
  • 1F-04 子どもの科学概念形成を志向する理科授業方略の実践的検討4 : 自律的な学びの創造とナイン・チェックリストを用いた知の分析(一般研究発表(口頭発表)), 川崎 祐子; 益田 裕充, 2010, 60, 178, 178
  • 1F-05 子どもの科学概念形成を志向する理科授業方略の実践的検討5 : 科学概念形成に至るプロセスと学びのストーリー性に関する効果(一般研究発表(口頭発表)), 栗原 淳一; 益田 裕充, 2010, 60, 179, 179
  • 1F-06 子どもの科学概念形成を志向する理科授業方略の実践的検討6 : モデル化のサイクルを用いた知の多様な表現と科学概念構築(一般研究発表(口頭発表)), 江田 謙太郎; 益田 裕充, 2010, 60, 180, 180
  • 1F-07 子どもの科学概念形成を志向する理科授業方略の実践的検討7 : 「物と重さ」の理解に算数・理科クロスカリキュラムがもたらす効果(一般研究発表(口頭発表)), 倉沢 友梨; 益田 裕充; 清水 秀夫, 2010, 60, 181, 181
  • 1F-08 子どもの科学概念形成を志向する理科授業方略の実践的検討8 : 概念化シートを用いたカテゴリー化による知の表現(一般研究発表(口頭発表)), 塩谷 優奈; 益田 裕充; 高橋 学, 2010, 60, 182, 182
  • 1F-09 子どもの科学概念形成を志向する理科授業方略の実践的検討9 : 観察・実験の読解に寄与するディジタルコンテンツ融合の視点(一般研究発表(口頭発表)), 武 彩香; 益田 裕充; 強瀬 雪乃, 2010, 60, 183, 183
  • 1F-10 子どもの科学概念形成を志向する理科授業方略の実践的検討10 : 手段-目標分析による下位目標の抽出と問題解決に要する「間」の分析(一般研究発表(口頭発表)), 高橋 愛夢; 益田 裕充; 丹羽 孝良, 2010, 60, 184, 184
  • 2J-09 地球温暖化実験装置の改善及び,その装置を用いた授業実践(一般研究発表(口頭発表)), 芹澤 嘉彦; 奥沢 誠; 益田 裕充, 2010, 60, 368, 368
  • 2L-07 安価な簡易霧箱を用いた,「放射線」授業実践の報告(一般研究発表(口頭発表)), 小柏 洋輔; 奥沢 誠; 益田 裕充, 2010, 60, 376, 376
  • デジタルコンテンツを融合させた理科授業の検証, 益田 裕充; 武 彩香; 強瀬 雪乃, 2010, 10, 15, 22
  • 1C-07 演繹的推論に基づく理科授業の創造(一般研究発表(口頭発表),日本理科教育学会第59回全国大会), 益田 裕充, 2009, 59, 112, 112
  • 1C-08 演繹的推論に基づく理科授業の創造 : 小学校第5学年「物の溶け方」の学びに着目して(一般研究発表(口頭発表),日本理科教育学会第59回全国大会), 栗原 淳一; 益田 裕充, 2009, 59, 113, 113
  • 1C-09 演繹的推論に基づく理科授業の創造 : 小学校第6学年「電流の生み出す力」の学びに着目して(一般研究発表(口頭発表),日本理科教育学会第59回全国大会), 淺野 貴之; 益田 裕充, 2009, 59, 114, 114
  • 1C-10 演繹的推論に基づく理科授業の創造 : 小学校第3学年「磁石の性質」の学びに着目して(一般研究発表(口頭発表),日本理科教育学会第59回全国大会), 増田 和明; 益田 裕充, 2009, 59, 115, 115
  • 1F-03 実感を伴った理解を図るための学びに関する研究(一般研究発表(口頭発表),日本理科教育学会第59回全国大会), 清水 秀夫; 益田 裕充, 2009, 59, 144, 144
  • 1N-10 一人ひとり作製・観察できる安価で簡単な霧箱の開発と,その教材としての評価(一般研究発表(口頭発表),日本理科教育学会第59回全国大会), 小柏 洋輔; 奥沢 誠; 益田 裕充, 2009, 59, 247, 247
  • P-22 モデル実験による視点移動能力の支援の試み : 金星の見え方に関する授業を事例として(ポスター発表,日本理科教育学会第59回全国大会), 吉野 晃生; 岡崎 彰; 益田 裕充; 丹羽 孝良, 2009, 59, 362, 362
  • B1-03 科学的な概念を深化・拡大する「消化・吸収」の授業デザイン : 子どもの学びの実態から授業の構想まで(セッションB1,日本理科教育学会第48回関東支部大会), 江田 謙太郎; 益田 裕充, 2009, 48, 30, 30
  • B1-04 星座の年周運動の授業デザインに関する考察 : 子どもの理解の実態に根ざした授業創造の視点から(セッションB1,日本理科教育学会第48回関東支部大会), 高橋 愛夢; 益田 裕充; 丹羽 孝良, 2009, 48, 31, 31
  • D1-02 小学校植物領域における日常生活との関連を図る知的技能の実態(セッションD1,日本理科教育学会第48回関東支部大会), 川合 美奈; 益田 裕充, 2009, 48, 60, 60
  • 1F-03 小学校理科支援員の配置効果に関する研究(一般研究発表(口頭発表),日本理科教育学会第58回全国大会), 益田 裕充, 2008, 58, 185, 185
  • 2H-11 協同的な学びの成立に寄与する発展的な学習内容が子どもの科学的概念の形成に及ぼす影響(授業研究・学習指導, 日本理科教育学会第54回全国大会), 益田 裕充, 2004, 54, 320, 320
  • 2L課04-3 子どものコミュニケーション活動に見るメタファーとしての科学概念理解の深まり, 益田 裕充, 1999, 49, 273, 275
  • 2D課01 協同的な学びを支援する理科授業, 益田 裕充, 1998, 48, 222, 223
  • 科学概念形成とその阻害要因に関する研究 : クリティカル・バリヤー克服の授業方略を中心に, 益田 裕充, Mar. 1996, 8, 61, 70
  • C2-09 生物のつながりにおける分解概念の定着に関する研究 : 有機物の「分解」概念の実態とクリティカル・バリヤーの存在, 益田 裕充; 戸北 凱惟, 1995, 45, 187, 187
  • B-209 地域微環境調査に基づく環境教育, 益田 裕充, 1993, 43, 98, 98

Books etc

  • 中学校教育課程実践講座 理科, Joint work, 2017, 259, 8
  • 理科の教育 子どもの目が輝く考察とは(理論編), Single work, 2021, 4, 4, Scholarly book
  • 確かな学力を育む理科教育の責任-「わかる」授業の構想から実践まで-, 2003
  • CD-ROM版中学校理科教育実践講座ACIES第5巻, 2003
  • 学校ビオトープQ&A, 2001
  • カラーブック理科資料埼玉県版(改訂版), 2001
  • 理科から発信する総合的学習の学力, 2001
  • 中学校理科の絶対評価規準づくり, 2002
  • 論理を構築する子どもと理科授業, 2002
  • 個に応じた指導に関する指導資料-発展的な学習や補充的な学習の推進-(中学校理科編), 2002
  • 平成13年度小中学校教育課程実施状況調査報告書, 2003
  • 子どもの感性がつくる理科授業, 2003
  • 研究授業中学校理科, 2004
  • 確かな学力を育てる中学校理科授業, 2004
  • 中学校新授業への挑戦4理科指導と評価一体化の実際, 2005
  • みんなと学ぶ小学校理科教師用指導書研究編, 2005
  • 楽しい理科授業, 1999
  • 楽しい理科授業, 1999
  • 楽しい理科授業, 1999
  • 楽しい理科授業, 2004
  • 楽しい理科授業, 2008
  • 新版 小学校理科指導の研究, 2009
  • 中学校新学習指導要領の展開 理科編, 2008
  • 楽しい理科授業, 2008
  • 親子で楽しむ埼玉の自然たんけん, 1997
  • SCIRE・中学校理科教育実践講座, 1996
  • 環境教育実践事例集, 1995
  • 楽しい理科授業, 2009
  • RISEいんぐ, 2010
  • 教科研究理科, 2010
  • 教育時評, 2011
  • 教科教育-群馬大学からの発信-, 2011
  • 理科授業の理論と実践-子どもの「すごい!」を引き出す手作り授業-, 2011
  • 新しい教科書と授業改善, 2012
  • 学校力のアップとカリキュラムマネジメント, 2013
  • 熟達した教師が創る最新理科授業中学校1年, 2012
  • 熟達した教師が創る最新理科授業中学校2年, 2012
  • 熟達した教師が創る最新理科授業中学校3年, 2012
  • 理科指導法の研究-大学生はなぜ4本足のニワトリを描くのか-, 2012
  • 平成22年度教員養成FDセンター推進プロジェクト報告書, 2011
  • 平成23年度教員養成FDセンター推進プロジェクト報告書, 2012
  • 理科の教育, 2013
  • 知性を高め未来を創る理科授業, Apr. 2019

Presentations

  • 探究の過程の重点化に関する研究, 山内宗治・益田裕充・栗原淳一・上原栄次・日暮利明・大井俊和, 日本理科教育学会関東支部大会, 2020
  • 理科授業における探究の過程の重点化に関する研究, 山内宗治・益田裕充・上原栄次・日暮利明・倉林凌佑, 日本理科教育学会関東支部大会, 2020
  • 授業研究を発展させるための授業研究組織の設計と実践, 藤本義博・岡本弥彦・益田裕充・木原俊行・柴田好章, 日本理科教育学会第70回全国大会, 2020
  • 資質・能力を育成する構造化シートの開発に関する研究, 山内宗治・益田裕充・上原栄次・日暮利明・安藤千尋, 日本理科教育学会第70回全国大会, 2020
  • 類推に基づく解決方法の立案に関する研究, 上原栄次・益田裕充・日暮利明・山内宗治・尾池早紀, 日本理科教育学会第70回全国大会, 2020
  • コア仮説に基づく理科授業力の形成に関する研究, 益田裕充・上原栄次・山内宗治・日暮利明・斎藤夏樹, 日本理科教育学会第70回全国大会, 2020
  • 理科支援員が参加した授業が子どもに与える影響-観察・実験時におけるコミュニケーション分析等を通して-, 日本理科教育学会第47回関東支部大会, 2008
  • 演繹的推論に基づく理科授業の創造, 日本理科教育学会第59回全国大会, 2009
  • 演繹的推論に基づく理科授業の創造-小学校第5学年「物の溶け方」の学びに着目して-, 日本理科教育学会第59回全国大会, 2009
  • 演繹的推論に基づく理科授業の創造-小学校第6学年「電流の生み出す力」の学びに着目して-, 日本理科教育学会第59回全国大会, 2009
  • 演繹的推論に基づく理科授業の創造-小学校第3学年「磁石の性質」の学びに着目して-, 日本理科教育学会第59回全国大会, 2009
  • 小学校理科支援員の配置効果に関する研究, 日本理科教育学会第58回全国大会, 2008
  • 一人ひとり作製・観察できる安価で簡単な霧箱の開発とその教材としての評価, 日本理科教育学会, 2009
  • モデル実験による視点移動能力の支援の試み-金星の見え方に関する授業を事例として-, 日本理科教育学会, 2009
  • 科学的な概念を深化・拡大する消化吸収の理科授業デザイン-子どもの学びの実態から授業の構想まで-, 日本理科教育学会関東支部大会, 2009
  • 星座の年周運動の授業デザインに関する考察-子どもの理解の実態に根ざした授業創造の視点から-, 日本理科教育学会関東支部大会, 2009
  • 小学校植物領域における日常生活との関連を図る知的技能の実態, 日本理科教育学会関東支部大会, 2009
  • 理科における教材づくりに求められるもの-1枚の葉が語る世界-, 日本理科教育学会全国大会, 2002
  • 協同的な学びの成立に寄与する発展的な学習内容が子どもの科学的概念の形成に及ぼす影響, 日本理科教育学会全国大会, 2004
  • 発展的な学習と教材の位置づけに関する研究, 日本教材学会全国大会, 2004
  • 理科教育における質的研究の展望と課題-子どものコミュニケーション活動に見るメタファーとしての科学概念理解の深まり-, 日本理科教育学会第49回全国大会, 1999
  • Messing About論に基づく学びの構想-Concept Mapによる概念の分析を通して-, 日本理科教育学会関東支部大会, 1998
  • 科学概念形成とその阻害要因に関する研究Ⅲ-素朴概念の比喩的な側面を支援する理科授業-, 日本理科教育学会関東支部大会, 1998
  • 認知論的アプローチによる理科授業の研究-協同的な学びを支援する理科授業-, 日本理科教育学会第48回全国大会, 1998
  • 科学概念形成とその阻害要因に関する研究Ⅱ-状況的な認知を構成する既有知識がメタファーに及ぼす影響-, 日本理科教育学会関東支部大会, 1997
  • 子どもの科学概念形成を志向する理科授業方略の実践的検討3―子どもは電流回路を作製する過程でいかに自己調整するのか, 日本理科教育学会第60回全国大会, 2010
  • 子どもの科学概念形成を志向する理科授業方略の実践的検討6-モデル化のサイクルを用いた知の多様な表現と科学概念構築-, 日本理科教育学会第60回全国大会, 2010
  • 子どもの科学概念形成を志向する理科授業方略の実践的検討1-理科授業研究の検証「授業の反省」を教師はいかに評価するのか-」, 日本理科教育学会第60回全国大会, 2010
  • 子どもの科学概念形成を志向する理科授業方略の実践的検討2-自己効力感を育む学びの動機づけとしての課題設定場面の構造化-, 日本理科教育学会第60回全国大会, 2010
  • 子どもの科学概念形成を志向する理科授業方略の実践的検討5―科学概念形成に至るプロセスと学びのストーリー性に関する効果, 日本理科教育学会第60回全国大会, 2010
  • 子どもの科学概念形成を志向する理科授業方略の実践的検討7-「物と重さ」の理解に算数・理科クロスカリキュラムがもたらす効果-, 日本理科教育学会第60回全国大会, 2010
  • 子どもの科学概念形成を志向する理科授業方略の実践的検討8―概念化シートを用いたカテゴリー化による知の表現, 日本理科教育学会第60回全国大会, 2010
  • 子どもの科学概念形成を志向する理科授業方略の実践的検討9-観察・実験の読解に寄与するディジタルコンテンツ融合の視点-, 日本理科教育学会第60回全国大会, 2010
  • 子どもの科学概念形成を志向する理科授業方略の実践的検討4―自律的な学びの創造とナイン・チェックリストを用いた知の分析, 日本理科教育学会第60回全国大会, 2010
  • 子どもの科学概念形成を志向する理科授業方略の実践的検討10-手段-目標分析による下位目標の抽出と問題解決に要する「間」の分析-, 日本理科教育学会第60回全国大会, 2010
  • 教師が設計する授業デザインに関する研究2, 日本理科教育学会全国大会, 2013
  • 学習科学を志向する理科授業デザインベース研究5‐実験操作の過程で条件の精緻な制御を試行する子どもの学び‐, 日本理科教育学会全国大会, 2011
  • 学習科学を志向する理科授業デザインベース研究6‐協調的な学習を意図する教師と教室に現れた子どもの学び‐, 日本理科教育学会, 2011
  • 学習科学を志向する理科授業デザインベース研究7‐小学生に誤差を分析・解釈させ概念構築を図る授業デザイン‐, 日本理科教育学会全国大会, 2011
  • 科学的概念の獲得を目指した理科授業のデザイン‐強い電磁石の条件を関連付けて考察させ,概念構築を図る授業デザイン‐, 日本理科教育学会第50回関東支部大会, 2011
  • 熟達者の理科授業参観が初任者の理科授業に与える影響, 日本理科教育学会第50回関東支部大会, 2011
  • IRF発話連鎖構造分析を用いた教師の自律性支援に関する研究, 日本理科教育学会第50回関東支部大会, 2011
  • 英国・米国の学習内容を組み込んだ授業が消化・吸収の概念形成に及ぼす影響‐機械的消化・化学的消化および肺胞で満たされている肺の概念に着目して, 日本理科教育学会第62回全国大会, 2012
  • 認知的葛藤に解決に「教師のリボイシングによる支援的介入」が果たす役割, 日本理科教育学会第62回全国大会, 2012
  • 論理的推論に基づく仮説形成を図る教授方略に関する実証的研究, 日本理科教育学会第62回全国大会, 2012
  • 今日的課題を踏まえた授業実践をいかに研究につなぐか-実践的研究の課題と方法-, 日本学校教育学会, 2012
  • 理科を専門としない初任教師と熟達教師の授業の相違に関する研究―IRF発話連鎖構造分析,リボイシング分析の観点から-, 日本理科教育学会第51回関東支部大会, 2012
  • 理科授業で認知的葛藤を生起させるパネルディスカッション法に関する研究, 日本理科教育学会第51回関東支部大会, 2012
  • W型問題解決モデルを用いた科学的リテラシーの育成に関する研究-昆虫の口の形からはじまる科学的な思考過程の追究-, 日本理科教育学会第51回関東支部大会, 2012
  • 論理的推論に基づくアブダクションに関する研究, 日本理科教育学会第50回関東支部大会, 2011
  • 足場づくりと子どもの思考スタイルに関する事例的検証, 臨床教科教育学会, 2011
  • 子どもによる協同的な学習が与える効果の検証-中学校3年「星座の年周運動」の学習から-, 臨床教科教育学会, 2011
  • 学習科学を志向する理科授業デザインベース研究1‐IRF発話連鎖構造分析を用いた熟達した教師による課題・予想のデザイン‐, 日本理科教育学会全国大会, 2011
  • 学習科学を志向する理科授業デザインベース研究2‐IRF発話連鎖構造分析を用いた理科授業が苦手な小学校教師による考察のデザイン‐, 理科教育学会全国大会, 2011
  • 「学習科学を志向する理科授業デザインベース研究3‐自己調整学習におけるCOPESを指標とした電流回路作製時に出現する自己調整的な適応‐, 日本理科教育学会全国大会, 2011
  • 「学習科学を志向する理科授業デザインベース研究4‐授業研究会による教師の学習をLiitle,J.W.の分析的枠組みから検証する‐, 日本理科教育学会全国大会, 2011
  • 中学生の「人体」に関する認識の実態, 日本理科教育学会第50回関東支部大会, 2011
  • 測定誤差の解釈を支援する理科授業デザイン, 日本理科教育学会第51回関東支部大会, 2012
  • 中学生が素朴概念を転換して肺胞の概念をとらえる認知過程, 日本理科教育学会第51回関東支部大会, 2012
  • 教師が設計する授業デザインに関する研究1, 日本理科教育学会全国大会, 2013

Research Projects

  • Apr. 2016, Mar. 2019, Principal investigator, Competitive research funding
  • 01 Apr. 2018, 31 Mar. 2021, Competitive research funding, 18K02655
  • Empirical Research for enhancement of medication literacy based on the scientific view and thinking, MASUDA Hiromitsu, Japan Society for the Promotion of Science, Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research, Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research, Gunma University, 01 Apr. 2015, 31 Mar. 2018, Principal investigator, This research project was designed to enhance medication literacy based on the scientific view and thinking. Medicinal science is relevant to many learning contents in junior and high school science class. Accordingly, we developed a learning program for medicinal education in science class utilizing suppositories and enteric-coated tablets as an experimental material. The mechanism for the main action, side effects and the reducing side effects is closely related to the content of science courses, such as neutralization, melting, solubility, absorbability, metabolism and so on. Classwork was performed based on the program. Comparison of pre- and post-questionnaires for students and analysis of their worksheets revealed that students gained not only medication literacy but also science literacy through the program., Competitive research funding, 15K12368
  • 理科授業を通して学び続ける教師教育プログラムの開発に関する実証的研究, Grant-in-Aid for Scientific Research, 2013, 2016, Principal investigator, Competitive research funding
  • IRF発話連鎖構造分析を言語活動の評価に用いた教師の授業力形成に関する実証的研究, Grant-in-Aid for Scientific Research, 2012, 2013, Principal investigator, Competitive research funding
  • 子どもの科学的リテラシーを育成する教育システムの開発に関する実証的研究, Grant-in-Aid for Scientific Research, 2011, 2014, Competitive research funding
  • 教えて考えさせる理科授業の創造-演繹的推論に基づく習得型理科授業の創造-, Grant-in-Aid for Scientific Research, 2009, 2011, Principal investigator, Competitive research funding
  • 2011, 2012, Competitive research funding
  • デジタルコンテンツとモデル実験とを有機的に結び付けた天文学習プログラムの開発, Grant-in-Aid for Scientific Research, 2011, 2012, Competitive research funding
  • 01 Apr. 2019, 31 Mar. 2024, 19H01663
  • Design and operation study of a lesson study portal site for developing lesson study, Japan Society for the Promotion of Science, Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (B), Grant-in-Aid for Scientific Research (B), Okayama University of Science, 01 Apr. 2019, 31 Mar. 2022, 19H01726
  • Development of teacher training by utilizing typed class with collaborative learning support tool and blended learning, FUJIMOTO Yoshihiro; OGURA Yasuhiko; OJIMA Masatoshi; NAMIHIRA Nagamasa; SUZUKI Yasuhiro; SATO Yori; YOSHITAKE Miki; JIN Takayuki, Japan Society for the Promotion of Science, Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (B), Grant-in-Aid for Scientific Research (B), 01 Apr. 2015, 31 Mar. 2019, In order to promote collaborative learning, we have made it possible to display and compare the results of observations and ideas based on that on a tablet terminal. As a result, they promoted the formation of new ideas. In addition, the average value of awareness that "I want to convey my thoughts to other people" and "I notice that I did not notice myself when I talked with other people" increased, and significant differences were recognized. In the teacher training by Blended Learning, I showed the teaching plan of the example class example and the situation of the class in the image and proceeded the class research. As a result, based on the actual conditions of each school and the personality of the teaching teacher, it was possible to improve and improve the device for introducing classes so that the task became closer to students., 15H02919
  • Study on factors that impede improvement of lesson and promoting factors to foster the ability to utilize knowledge and skills, FUJIMOTO YOSHIHIRO; ARAO Shinichi; MASUDA Hiromitsu; NOINE Yukio; SUZUKI Yasuhiro; ISHIGURO Nao; NAMIHIRA Nagamasa; JIN Takayuki; NARAOKA Nao; OGURA Yasuhiko; MIURA Shinichi; YOSHITAKE Miki, Japan Society for the Promotion of Science, Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research, Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research, National Institute for Educational Policy Research, 01 Apr. 2016, 31 Mar. 2018, A teacher who practiced interactive, deep learning lesson said, "Since there were students who have found pleasure and importance in dialogue, verifying and considering surroundings, practicing such classes I think that it will lead to the development of qualities and abilities. "," Many students answered that their understanding was deepened through model experiments this time, so I wanted to positively adopt them into the class from now on. " It can be said that promoting students' reactions by conducting lessons that realize interactive and deep learning is a driving factor. "It is very difficult for class teachers to put out ideas and practice by themselves, either model experiments." It is important to build a connection between science teachers so that they can collaborate on lesson research is there., 16K12775
  • Empirical studies on development of inquisitive learning program in the field of astronomu to promote science literacy, Kurihara Jun-ichi, Japan Society for the Promotion of Science, Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (C), Grant-in-Aid for Scientific Research (C), Gunma University, 01 Apr. 2015, 31 Mar. 2018, In this research, we developed a learning program to foster scientific literacy for learning in lower secondary school astronomy field which is in need of spatial recognition ability, and empirically clarified the effect of guidance.Especially in moon and venus phase learning, it was clarified that teaching which verify the hypothesis about the relation between the positional relation of celestial bodies and the phase angle by model experiment is effective.It was suggested that introducing drawing activities on learning to verify the hypothesis is effective for nurturing the ability to explain phenomena scientifically., 15K04407
  • Empirical research on development of educational program for teachers who keep learning about effective teaching methods in science lesson, MASUDA HIROMITSU, Japan Society for the Promotion of Science, Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (B), Grant-in-Aid for Scientific Research (B), Gunma University, 01 Apr. 2013, 31 Mar. 2017, The purpose of this research is to develop educational program for teachers who keep learning about effective teaching methods in science lesson by analyzing the process to cultivate their ability on the basis of theory of “PLC” and “DBS”. The research clarifies that science lesson including methods of conference and reflection with an emphasis on the process of program solving generalize students’ understanding in class and improve the way to take advantage of program solving skills., 25282032
  • Positive Research on Development of Educational System for Children's Studying Independently and Liking Science, MASAKAZU Goto, Japan Society for the Promotion of Science, Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (A), Grant-in-Aid for Scientific Research (A), National Institute for Educational Policy Research, 01 Apr. 2011, 31 Mar. 2015, Each study oraganization promotes autonomous study organizations ,and develops curricula for children’s scientific literacy on the basis of the W-style problem-solving model. It develops educational systems thorough developing and practicing in-service educational programs for the long-term and short-term period. It promotes mutual coopration and promotes their research mutually and organically and organizes systematizing in-service teacher’s educations. Or practical examples for the teacher’s making the typical practices for the fostering of children scientific literacy should be positive studied for it., 23240107
  • Research on improvement of the ability to evaluate language activities by IRF analysis, MASUDA Hiromitsu, Japan Society for the Promotion of Science, Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research, Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research, Gunma University, 01 Apr. 2012, 31 Mar. 2014, The improvement of language activities in class is required in Japan. However, teachers cannot evaluate the quality of them sufficiently. Research demonstrates reflection in order to improve language activities with enhancing ability to evaluate them by the analysis of IRF sequence that mature and immature teachers evaluate contents each other. Consequently, teachers could reflect the process that mature teachers enhance quality of dialog and sequence in the activities., 24653267
  • 2011, 2013, 23531240
  • Lesson Study of the Science which United Teaching and Making it Think : Construction of Lesson Study of Science Based on Deductive Reasoning, MASUDA Hiromitsu; OKAZAKI Akira; SASAKI Tuyoshi, Japan Society for the Promotion of Science, Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (C), Grant-in-Aid for Scientific Research (C), Gunma University, 2009, 2011, This study aims to test a process of speculation during the science classes and investigate the actual conditions where deductive approach is adopted by means of gathering and analyzing of teaching plans for science class. The case where the class was structured based on the speculations on textbooks was found. Then the science classes which adopted deductive approach were conducted and observed in a class at junior high school and five classes at elementary school. The case where the deductive approach affected learners' obtainments of scientific concepts was discovered at elementary school. In addition the deductive approach which experimentally demonstrates the general law is suggested. Moreover its effectiveness as well as the learners' deep understandings and emotional changes in speculating are verified., 21530915

Social Contribution

Social Contribution

  • 中学校学習指導要領(平成29年告示)解説 理科編 学習指導要領等の改善に係る検討に必要な専門的作業等協力者(中学校理科), 2015, 2017 (Target: Teachers, Researchers, Scientific organization)
  • 全国学力・学習状況調査問題作成・分析委員会委員 副主査, 2015, 2016 (Target: Teachers)
  • 国際数学・理科教育動向調査(TIMSS2015)国内専門委員(理科), 2015, 2017 (Target: Teachers)
  • 群馬県教育委員会 教育委員, 2018, 9999 (Target: Teachers, Governmental agency)
  • 群馬県教育委員会 教育委員会の事務執行に関する第三者評価委員(座長), 2018, 2018 (Target: Teachers)
  • 群馬県いじめ問題対策連絡協議会 委員, 2017, 2017 (Target: Teachers)
  • 群馬県教育委員会 「確かな学力」の育成プロジェクト会議 委員長, 2017, 2019 (Target: Teachers)
  • スーパーサイエンスハイスクール(群馬県立高崎高等学校)運営指導委員会 委員長, 2016, 9999 (Target: Teachers)
  • 前橋市教育委員会 総合教育プラザ運営委員会 委員長 (Target: Teachers, Governmental agency)
  • 埼玉県市町村指導主事会研修会, Dec. 2012
  • 神奈川県教育委員会第1回指導方法改善研修講座, Jul. 2014
  • スーパーサイエンススクール(群馬県立高崎高等学校)運営指導委員長, 2015, 9999
  • 理科の観察・実験指導等に関する研究協議会, Dec. 2015
  • 全国中学校理科研究発表会指導者, Aug. 2016
  • 初任者研修に関わるメンターの活用について, Oct. 2016
  • 新しい学習指導要領を踏まえた確かな学力の育成とは, Nov. 2016
  • 群馬県総合教育センター初任者研修に関わるメンターの活用について, Jul. 2017
  • 群馬県総合教育センター15年次研修, May 2017


Copyright © MEDIA FUSION Co.,Ltd. All rights reserved.