Researcher Database

IIJIMA Mutsumi
Global Initiative Center
Professor
Last Updated :2025/03/27

Researcher Profile and Settings

Researcher

  • Name

    IIJIMA Mutsumi

Profile and Settings

  • Name

    Iijima, Mutsumi

Foreign language

  • Use in presentation

    English
  • Use in publication

    English

Affiliation

  • Gunma University

Education

  • Osaka University
  • University of Birmingham

Research Experience

  • Gunma University, Organization for Higher Education and Student Services Higher Education Center, Professor
  • Akashi National College of Technology General Studies, Associate Professor, Prof lv

Joint research and hope theme

  • Teaching English to Learners at risk, Industry-academia Collaboration, Technical consulting:Possible, Joint Research:Possible

Research Activities

Research Areas

  • Humanities & social sciences, Foreign language education

Research Interests

  • TEFL
  • individual differences
  • Learning Disability
  • Special Need Education

Published Papers

  • The COVID-19 Pandemic and Education in Nepal and Japan: A Comparison between a Developing and a Developed Country, Jeet Bahadur Sapkota, Pramila Neupane, Mutsumi Iijima,, 29 Jul. 2024, The International Journal of Interdisciplinary Educational Studies, Vol.20
  • 英語学習における特異な困難と指導法, 緒方明子,三木さゆり,大谷みどり,河村暁, 飯島睦美,里見恵子, 2016, 25, 2

MISC

  • "Web-CALL": A language learning support system using Internet, S Fujii; J Iwata; M Hattori; M Iijima; T Mizuno, 2000, SEVENTH INTERNATIONAL CONFERENCE ON PARALLEL AND DISTRIBUTED SYSTEMS: WORKSHOPS, PROCEEDINGS, 326, 331
  • 英語学習における特異な困難と指導法, 緒方明子; 三木さゆり; 大谷みどり; 河村暁; 飯島睦美; 里見恵子, 2016, 25, 2
  • 特別支援教育に学ぶ英語の指導技術[5]「書くこと」の指導技術[5]「書くこと」の指導, 飯島 睦美; 加賀田 哲也, 2015, 8月号

Books etc

  • 多感覚を生かして英語と距離を縮める教材たち, Single work, 05 Aug. 2024, 4, 4, General book
  • ユニバーサルデザインの観点から見た授業でのアナログ×デジタル活用法, Single work, 05 Aug. 2023, 3, 3, Scholarly book
  • 気づきー観察ー確認ー介入におけるアセスメントの意義, Single work, 01 Apr. 2022, 4, 4, Scholarly book
  • Amity 2, Joint work, Apr. 2022, 88, Textbook
  • Sunshine English Course 3, Joint work, Apr. 2022, 151, Textbook
  • The meaning of assessment in awarenes-observation-confirm-intervation, Single work, Mutsumi Iijima, all, Taishukan, Apr. 2022, 80, 34-37, Textbook
  • 通級指導教室と特別支援教室の指導のアイデア 中学校・高等学校編, Joint work, 20 Jan. 2022, 189, pp.94-123, General book, ISBN: 978-4-8100-1759-5
  • The Second Language Learning Processes of Students with Specific Learning Difficulties, Supervisor, Mutsumi Iijima, Akiko Ogata, Keiko Hara, Yuka Shinagawa, Kuniomi Shibata, Chikae Kibara, Judit Kormos, Supervisor of a translation, Unit 3, Unit 6, Akashi Shoten, 15 Nov. 2021, 224, all, pp.68-103, pp.150-185, Scholarly book, ISBN: 978-4-7503-5288-6
  • 多感覚を生かして学ぶ小学校英語のユニバーサルデザイン, Editor, Oct. 2020, 143, 14-27,62-143, General book, ISBN: 978-4-18-346514-6
  • 特別支援教育の視点でどの子も学びやすい小学校英語の授業づくり, Contributor, Apr. 2020
  • 読み書きに困難のある児童・生徒のための学習支援第12回「わかっているけど、わからなくなる!」『英語教育』Vol.68 No.13, Contributor, 01 Mar. 2020, 104, 51, General book, ISBN: 0913-3917
  • 特別支援教育の実践情報「音と文字を視覚的につなげるためのsmall step1,2,3!」, Contributor, 01 Mar. 2020, 72, pp.48-49, Others
  • 読み書きに困難のある児童・生徒のための学習支援第11回「読むにも書くにも必要な関連付ける力」『英語教育』Vol.68 No.12, Contributor, 01 Feb. 2020, 104, 51, General book, ISBN: 0913-3917
  • 読み書きに困難のある児童・生徒のための英語学習支援第10回「読解過程の行ったり、来たり…」『英語教育』Vol.68 No.11, Contributor, 01 Jan. 2020, 104, 51, General book, ISBN: 0913-3917
  • 読み書きに困難のある児童・生徒のための英語学習支援 第9回「英文法の苦手感解決に大切な単語の位置と形」『英語教育』Vol.68 No.9, Contributor, 01 Dec. 2019, 104, 41, General book
  • 学びのユニバーサルデザインのために知っておきたい基礎知識 『英語教育増刊号』, Vol68. No.8, Contributor, Nov. 2019
  • 学びのユニバーサルデザインのために知っておきたい基礎知識 『英語教育』Vol.68 No.8 , Contributor, 05 Oct. 2019, 112, 53-55, General book
  • 読み書きに困難のある児童・生徒のための英語学習支援 第7回 ついつい”I apples like.”と言ってしまう・・・『英語教育』,Vol68. No.7, Contributor, 01 Oct. 2019
  • 読み書きに困難のある児童・生徒のための英語学習支援第8回「単語を覚えてもすぐに忘れます」『英語教育』Vol.68 No.9, Contributor, 01 Sep. 2019, 104, 49, General book
  • 読み書きに困難のある児童・生徒のための英語学習支援 第5回 ローマ字は日本語か英語か?:小学校3年生の苦悩 『英語教育』,Vol68. No.5, Contributor, Aug. 2019, 104, 49
  • 読み書きに困難のある児童・生徒のための英語学習支援 第4回 文字は机にちゃんと座って、見て、書いて覚える? 『英語教育』, Vol68. No.4, Jul. 2019
  • 読み書きに困難のある児童・生徒のための英語学習支援 第3回 わかりやすさは人それぞれ! 『英語教育』,Vol68. No.3, Contributor, Jun. 2019
  • 読み書きに困難のある児童・生徒のための英語学習支援 第2回 単語の暗記は無理!何度も書いて!でいい? 『英語教育』, Vol68. No.2, Contributor, May 2019
  • 読み書きに困難のある児童・生徒のための英語学習支援 第1回 国語は目立って問題ないのに、英語だけ? 『英語教育』,Vol68. No.1, Contributor, Apr. 2019
  • 易しい英語ニュースで学ぶ現代社会と健康, Contributor, 23 Feb. 2018, 101, 84-90, Textbook, ISBN: 9784061556331
  • Teaching Languages to Students with Specific Learning Differences, Editor, Judit Kormos and Anne Margaret Smith, 20 Oct. 2017, 310, 1-45, General book, ISBN: 978-4-7503-4577-2
  • 英語好きな子に育つたのしいお話365 : 遊んでみよう、聞いてみよう、話してみよう体験型読み聞かせブック, 小学生のための英語教育研究グループ, 誠文堂新光社, Dec. 2016, 415p, ISBN: 9784416716311
  • Exploring English through Health Care Issues toward a Better Life, Sep. 2016
  • English by Design, Feb. 2009

Presentations

  • A Study on Predicting Stumbling Blocks for Japanese Learners in Learning Alphabetic Letters, Mutsumi Iijima, INTERNATIONAL HYBRID CONFERENCE ON DIVERSITY AND INCLUSIVITY IN ENGLISH LANGUAGE EDUCATION, 11 May 2024, 11 May 2024, 12 May 2024, English, Tokyo, Japan, International conference
  • Teaching language students with ADHD: Emotions of pre-service teachers from six countries, Agnieszka Kaldonek Crnjakovic, Mutsumi Iijima, the 5th International Conference for the Psychology of Language Learning, 17 May 2024, 16 May 2024, 18 May 2024, Madrid, Spain, International conference
  • What makes Japanese learners confused with English study? From the perspectives of Japanese language characteristics, Mutsumi Iijima, The 2nd International Humanities Society Identity Congress, 05 Dec. 2023, 05 Dec. 2023, 07 Dec. 2023, English, Warsaw, Poland, International conference
  • 知的障害特別支援学校における外国語科教育の実際とその意義 -高等部・高等特別支援学校を中心に-, 木村 素子、加藤 達也、松本真利子、髙橋美由貴、飯島 睦美, 日本特殊教育学会 第61回大会, 25 Aug. 2023, 25 Aug. 2023, 27 Aug. 2023, Japanese, Japan, Domestic conference
  • 音韻認識指導介入の意義-高校1年生での介入実践結果からの提案-, 飯島睦美, 全国英語教育学会第48回香川研究大会, 19 Aug. 2023, 19 Aug. 2023, 20 Aug. 2023, Japanese, Japan, Domestic conference
  • インクルーシブ教育の観点からの書字指導, 飯島 睦美、日吉 英智、飯島 美貴, 第23回小学校英語教育学会, 22 Jul. 2023, 22 Jul. 2023, 23 Jul. 2023, Japanese, Japan, Domestic conference
  • 書字に難しさがある学習者への アルファベット文字指導 ―限局性学習障害(書字障害) と診断を受けた児童の場合―, 飯島睦美, LD学会第32回広島大会, 08 Oct. 2023, 08 Oct. 2023, 09 Oct. 2023, Japanese, Japan, Domestic conference
  • Teaching English to Learners with Hearing Deficits in Japan, Iijima Mutsumi, The 3rd Southeast Asian Conference on Education (SEACE2023), 13 Feb. 2023, 10 Feb. 2023, 13 Feb. 2023, English, Singapore, Singapore
  • 知る・気付く・寄り添う-英語学習におけるつまずき, 飯島睦美, 高崎市立通級指導教室研修会, 11 Jan. 2023, 11 Jan. 2023, 11 Jan. 2023, Japanese, Japan, Domestic conference
  • 特異的に言語学習に表れやすい困難例と指導例:読み書きについて, 飯島睦美, 山口大学英語教育研究会, 12 Nov. 2022, 12 Nov. 2022, 12 Nov. 2022, Japanese, Japan, Domestic conference
  • 知ることで気付き、気付くことで救える学び - 外国語を学び始めるとき -, 飯島睦美, 稲城市立稲城第三小学校構内研修会, 06 Jul. 2022, 06 Jul. 2022, Japanese, Japan, Domestic conference
  • 知っていることで気付き、気付くことで救える学びー初めて外国語を学ぶとき, 飯島睦美, 東京都小学校外国語教育研究会, 22 Oct. 2021, 22 Oct. 2021, 22 Oct. 2021, Japanese, Japan, Domestic conference
  • 英語学習でのつまずきとは, 飯島睦美, mpi名古屋地区研究会, 01 Jul. 2018, 01 Jul. 2018, 01 Jul. 2018, Japanese, Japan
  • ことばの習得・処理過程と英語学習のつまずき, 飯島睦美, 獨協大学英語教育研究会(DUETA), 14 Jul. 2018, 14 Jul. 2018, 14 Jul. 2018, Japanese
  • 英語学習につまずきやすい 学習者の理解と手立て, 飯島睦美, 小学校英語教育学会関東ブロックセミナー, 04 Feb. 2021, 04 Feb. 2021, 04 Feb. 2021, Japanese, Japan, Domestic conference
  • 中学生への効果的な英単語読み書き指導の工夫 ―音韻認識からデコーディング獲得に焦点をあてた取り組みー, Mutsumi Iijima, Kayoko, Murakami, Junko Ono, Rie Obata, 2020年度LD学会第29回大会(兵庫), 11 Oct. 2020, 10 Oct. 2020, 11 Oct. 2020, Japanese
  • 支援を必要とする児童を含む通常学級の 外国語学習のための環境づくり -特別支援学級との英語指導連携体制構築の一環として-, 河合裕美、松尾理恵、大谷みどり、飯島睦美, 日本特殊教育研究学会第58回大会, 21 Sep. 2020, 19 Sep. 2020, 21 Sep. 2020, Japanese, Japan, Domestic conference
  • Findings from Analysis of Errors in Writings by Japanese University Students, IIJIMA Mutsumi, The Southeast Asian Conference on Education (SEACE2020), 09 Feb. 2020, 07 Feb. 2020, 09 Feb. 2020, English, Singapore, Singapore, International conference
  • TEFL to Japanese Learners with Learning Difficulties, IIJIMA Mutsumi, IICEHawaii2020 & IICSEEHawaii2020, 12 Jan. 2020, 10 Jan. 2020, 12 Jan. 2020, English, HAWAII, United States, International conference
  • 学校のダイバーシティ&インクルージョン, 飯島睦美, 学校のダイバーシティ&インクルージョン    Difficult? Yes! Impossible? No!! 誰もが通える学校づくりに向けての課題をみんなで考えよう, 24 Nov. 2019, 24 Nov. 2019, 24 Nov. 2019, Japanese
  • 英語教育における小・中連携の在り方と中学校における英語の授業改善, 飯島睦美, 第3回千教研松戸支会英語教育部会, 11 Nov. 2019, 11 Nov. 2019, 11 Nov. 2019, Japanese, Japan
  • 中学校通常学級における学習に難しさのある生徒に対 する授業の工夫と支援(2), 飯島睦美、村上加代子、村田美和、山野有希、緒方明子, 日本LD学会 第28回大会, 10 Nov. 2019, 09 Nov. 2019, 11 Nov. 2019, Japanese
  • 中学校通常学級における学習に難しさのある生徒に対 する授業の工夫と支援, 飯島睦美、; 小泉健輔、菅野陽太郎、; 関直子; 村田美和、田中裕一, 日本LD学会 第28回大会, 09 Nov. 2019, 09 Nov. 2019, 11 Nov. 2019, Japanese
  • 読み書きの困難を見せる児童生徒への英語指導法の研修, 上田 恭子、大谷 みどり、入山 満恵子; 藤堂栄子; 飯島睦美, 日本LD学会 第28回大会, 09 Nov. 2019, 09 Nov. 2019, 11 Nov. 2019, Japanese
  • ローマ字学習に難しさを感じる小学生の音韻認識能力―英語学習への連携に向けての一考察, 第19回小学校英語教育学会北海道大会, 20 Jul. 2019, 20 Jul. 2019, 21 Jul. 2019, Japanese
  • Difficulties for Japanese Learners of English with LD, Hearing Impairments or Lower Achievements, Iijima Mutsumi, The 17th AsiaTEFL International Conference and the 6th FLLT International Conference, 29 Jun. 2019, 27 Jun. 2019, 29 Jun. 2019, English
  • 生徒の〈つまづき〉に寄り添った指導実践について, 飯島睦美, 埼玉県熊谷市大里地区中高連絡協議会研修会, 06 Feb. 2019, 06 Feb. 2019, 06 Feb. 2019, Japanese, Japan
  • 読み書きの困難がある児童生徒への英語指導 -実践的かつ効果的な支援-, 藤堂栄子、小林マヤ、; 山下佳代子、藤堂亜美、; 飯島睦美, 日本LD学会 第27回大会, 24 Nov. 2018, 23 Nov. 2018, 25 Nov. 2018, Japanese
  • ローマ字学習につまずく子どもたち-英語学習へのスムーズな橋渡しのために, 日本LD学会 第27回大会, 24 Nov. 2018, 23 Nov. 2018, 25 Nov. 2018, Japanese
  • 小学校での英語学習を経た子どもたちへの中学校英語教育の可能性を考える -つまずきに対する手立てから学びやすさへの支援まで-, 飯島睦美、村上加代子、山野有希、村田美和、; 鋪谷佳子, 日本LD学会 第27回大会, 23 Nov. 2018, 23 Nov. 2018, 25 Nov. 2018, Japanese
  • 中学校2年生での英語学習のつまずきを探るー読み書きの困難と言語学習適性能力―, 第44回全国英語教育学会京都研究大会, 25 Aug. 2018, 25 Aug. 2018, 26 Aug. 2018, Japanese
  • Teaching English to Struggling Learners in Japan, Iijima Mutsumi, International Academic Conference on Teaching, Learning and E-learning:IAC-TLEl 2018, 16 Mar. 2018, 16 Mar. 2018, 17 Mar. 2018, English
  • 英語教育における特別な支援の在り方:小中高大の連携を通して(1), 大谷みどり, 三浦睦美, 飯島睦美, 小川巌, 樋口和彦, 宮崎紀雅, 築道和明, 日本LD学会 第26回大会, 08 Oct. 2017, 07 Oct. 2017, 09 Oct. 2017, Japanese
  • 英語教育における特別な支援の在り方:小中高大の連携を通して(2) 音韻意識改善と英語学習困難の解決, 飯島睦美, 大谷みどり, 築道和明, 小川厳, 樋口和彦, 宮崎紀雅, 三浦睦美, 日本LD学会 第26回大会, 08 Oct. 2017, 07 Oct. 2017, 09 Oct. 2017, Japanese
  • 日本語で読み書きの困難がある児童生徒への効果的なフォニックス指導, 藤堂栄子,山下桂世子, 丸山敦子, 村上加代子,飯島睦美, 日本LD学会 第26回大会, 07 Oct. 2017, 07 Oct. 2017, 09 Oct. 2017, Japanese
  • 英語学習者の英文読解における音韻意識の果たす役割― 聴覚障がい学生とディスレクシア傾向の学習者への指導より―, 関東甲信越英語教育学会第43回新潟研究大会, 26 Aug. 2017, 26 Aug. 2017, 27 Aug. 2017, Japanese
  • 特別支援教育の視点を取り入れた英語学習を考える, 飯島睦美, 中釜智子, 原博子, 村尾亮子, 緒方明子, 第43回全国英語教育学会島根研究大会, 19 Aug. 2017, 19 Aug. 2017, 20 Aug. 2017, Japanese
  • 英語学習者の英文読解における音韻意識の果たす役割ー聴覚障害学生とディスレクシア傾向の学習者への指導よりー, 関東甲信越英語教育学会第41回新潟研究大会, 2017
  • 英語教育における特別な支援の在り方:小中高大の連携を通して(1)=UDLを活用した今後の教員養成に向けての取組みー, 日本LD学会台26会大会, 2017
  • 通常学級の外国語活動における支援の在り方を考えるー特別支援教育の視点からー, 第17回小学校英語教育学会, 2017
  • 小学校、注がこうで観察される英語学習者の困り感ー教師のアンケート結果から見えてくるものとはー, 英語教育ユニバーサルデザイン研究会第2回大会, 2017
  • 英語学習者のつまずきを意識した英語指導の在り方ーその理論と指導例ー, 英語と特別支援教育の会 「英語学習における支援・工夫の在り方」 ~特別支援教育の視点を取り入れた英語学習を考える~, 2017
  • Is Cognitive Load in TEFL Always Undesirable?, Iijima Mutsumi, 6th Foreign Language Education and Technology, 13 Aug. 2015, 12 Aug. 2015, 15 Aug. 2015, English
  • Potential of Metaphor Teaching in Class-TEFL Class in Japan-, Iijima Mutsumi, 3rd Annual International Conference Cognitive and Behavioral Psychology, 24 Feb. 2014, 24 Feb. 2014, 25 Feb. 2014, English
  • Teaching English with universal design, Iijima Mutsum, The 9th Asia TEFL International Conference, 28 Jun. 2011, 27 Jun. 2011, 29 Jun. 2011, English
  • Career Communication in English, Iijima Mutsumi, 4th International Symposium on Advances in Technology Education, 26 Sep. 2010, 24 Sep. 2010, 26 Sep. 2010, English
  • English Communication Skill in Engineering & Technology Education, 4th International Symposium on Advances in Technology Education, 25 Sep. 2010, 24 Sep. 2010, 26 Sep. 2012, English
  • Teaching English Language Skills to Students of Engineering in Japan, Iijima Mutsum, 8th IFAC Symposium on Advances in Control Education, 22 Oct. 2009, 21 Oct. 2009, 23 Oct. 2009, English
  • Developing Language Skills of Engineering Students in Japan Education, Iijima Mutsumi, 3rd International Symposium on Advances in Technology Education, 17 Sep. 2009, 16 Sep. 2009, 18 Sep. 2009, English
  • Effective Teaching, Iijima Mutsum, 3rd International Symposium on Advances in Technology Education, 16 Sep. 2009, 16 Sep. 2009, 19 Sep. 2009, English
  • Communicative Competence in ESL and Metaphoric Competence, Iijima Mutsumi, 28th Annual Meeting of the Cognitive Science Society, 28 Jul. 2006, 26 Jul. 2006, 29 Jul. 2006

Awards

  • 2012, Others
  • 2003, Others

Research Projects

  • 01 Apr. 2018, 31 Mar. 2019, Coinvestigator, Competitive research funding, No international co-authorship
  • Teaching English to learners with learning differences-Developing phonological awareness, Japan Society for the Promotion of Science, Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (C), Grant-in-Aid for Scientific Research (C), Gunma University, Apr. 2017, Mar. 2020, 17K04832
  • Ways to Support English Classes and Special Education: Collaboration among Primary, Secondary and Tertiary Schools, Otani Midori; MIYAZAKI Norimasa; MIURA Mutsumi; NAKAGAMA Tomoko; TAKATA Junko; SUDA Kaori; TABUCHI Ryoko, Japan Society for the Promotion of Science, Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (B), Grant-in-Aid for Scientific Research (B), Shimane University, Apr. 2013, Mar. 2018, The purpose of our research project is to help the children who have been struggling with learning English, by finding out their difficulties, exploring their background and reasons, and figuring approaches as well as teaching materials to assist their learning. We administered the questionnaires to all the elementary schools, junior high schools and high schools in Shimane and Tottori prefectures, to grasp how teachers perceive their students’ difficulties in studying English. As influential factors to cause the difficulties, we found various elements such as working memory, phonological awareness and differences between Japanese and English. Based on our findings and our research trip to overseas, we edited two reports to explain theoretical background of the difficulties with concrete suggestions and teaching materials to help children, which were sent to all the schools in the two prefectures above, 25284105
  • Teaching English to learners with difficulties - With the results of an assessment, Iijima Mutsumi, Japan Society for the Promotion of Science, Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (C), Grant-in-Aid for Scientific Research (C), Apr. 2013, Mar. 2016, According to the results of WAIS-Ⅲ implemented for English learners who have difficulties in reading or memorizing words and phrases, they have some features in common; they are weak in processing speed, symbol-coding, symbol search, and digit span. This founding was considered from the viewpoint of language learning aptitude; Phonetic coding ability, Grammatical memory, Associative memory and Inductive learning ability. The weakness found from the learners with difficulties should result in difficulties in acquiring vocabularies or syntax rules and communication with others. This paper suggests several pedagogical methods and techniques teachers can employ in TEFL class where students with difficulties in learning English exist., 25370684
  • Effective Use of Metaphor for Developing English Communicative Competence, IIJIMA Mutsumi, Japan Society for the Promotion of Science, Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (C), Grant-in-Aid for Scientific Research (C), Matsue National College of Technology, 2005, 2007, The aim of this study is to give suggestions for developing Japanese learned communicative ability in English. The relations among cognitive preference, communication abilities and metaphoric competence are examined, and then the findings from experimental research are discussed from the viewpoint of communicative ability. The research subjects were Korean, Chinese and Japanese university or college students, and therefore some findings are related to cultural differences, However, other findings on individual differences give rise to ideas on teaching methodologies to enrich communication abilities. Also some findings from analysis of individual data in this study imply that metaphoric competence is one of the determiners of communicative proficiency. Materials using metaphors for class to develop communicative competence have been experimentally prepared. The underlying theories are to enhance learners' vocabularies and give English conceptual metaphors to learners of English in order to develop their communication abilities. The next study question is which factors of metaphoric competence are central and indispensable for evaluating communicative proficiency. In this study, analogical reasoning functioned in processing metaphors was predicted as the central factor for that function, however, this prediction was not sufficiently supported by the data. Further research on communicative competence and metaphoric competence will be necessary to make these findings effective and practical for developing teaching English as a foreign language in Japan., 17520411

Academic Contribution

  • Academic society etc, 12 Dec. 2020, 13 Dec. 2020, Not contributing to international academic
  • Academic society etc, Association of Universal Design for English Language Learning, 05 Dec. 2020, 06 Dec. 2020, Not contributing to international academic
  • Academic society etc, 10 Aug. 2019, 11 Aug. 2019, Not contributing to international academic
  • Academic society etc, Association of Universal Design for English Language Learning, 05 Jun. 2019, 05 Jun. 2019, Not contributing to international academic

Social Contribution

Social Contribution

  • 英語学習につまずく子どもの理解から始まる支援, 19 Oct. 2019, 19 Oct. 2019, Lecture (Target: Graduate students, Teachers, Guardians, Researchers, General, Governmental agency)
  • 群馬大学・宇都宮大学共同セミナー 英語学習につまずく子どもの理解 から始まる支援:理論と実践の融合, 01 Aug. 2019, 02 Aug. 2019, Seminar (Target: Graduate students, Teachers)
  • 小学校3年のハードル: 読み書きの難しさがローマ字, 英語学習に与える影響とその指導, 08 Dec. 2018, 08 Dec. 2018, Lecture (Target: Graduate students, Teachers, Guardians, Researchers, General)
  • 英語学習につまずく子どもの理解 から始まる支援:理論と実践の融合 セミナー, 21 Aug. 2018, 23 Aug. 2018, Seminar (Target: Graduate students, Teachers)
  • 英語学習につまずく子どもの理解から始まる支援 :理論と実践の融合 英語教員対象指導方法研修会, 05 Mar. 2021, 19 Mar. 2021, Seminar
  • 埼玉県高校英語劇発表会, 11 Nov. 2020, 11 Nov. 2020, Others
  • NPO法人 EDGE 読み書き困難な学習者のための英語指導研修会講師, 20 May 2019, 27 Jan. 2020, Seminar (Target: Graduate students, Teachers, Guardians, Researchers, General)
  • 平成30年度群馬大学地域貢献事業 英語学習につまずく子どもの理解 から始まる支援:理論と実践の融合「読み書きの困難が英語学習に与える影響―教師はどう支援できるのか」, 10 Jun. 2018, 10 Jun. 2018, Lecture (Target: Graduate students, Teachers, Guardians, Researchers, General)

Academic Contribution

  • 関東甲信越英語教育学会第44回オンライン大会, Competition etc, 12 Dec. 2020, 13 Dec. 2020
  • ユニバーサルデザイン研究学会第2回研究大会, Competition etc, 06 Dec. 2020, 06 Dec. 2020
  • 関東甲信越英語教育学会第43回大会, Competition etc, 10 Aug. 2019, 11 Aug. 2019
  • 英語教育ユニバーサルデザイン研究学会第1回研究大会, Competition etc, 15 Jun. 2019, 15 Jun. 2019
  • 関東甲信越英語教育学会第42回大会, Competition etc, 18 Aug. 2018, 19 Aug. 2018

Media Coverage

  • 英語学習につまずきやすい学習者の理解と手立て, Myself, 27 Jan. 2021, Media report


Copyright © MEDIA FUSION Co.,Ltd. All rights reserved.