Researcher Database

KONYA Masaki
Center for Educational Research and Practice
Lecturer
Last Updated :2025/03/27

Researcher Profile and Settings

Researcher

  • Name

    KONYA Masaki

Affiliation

  • Center for Educational Research and Practice, Lecturer

Profile and Settings

  • Name

    KONYA, Masaki
  • Image

    https://researchmap.jp/m-konya/avatar.png

Alternate Names

  • 紺谷正樹

ホームページ

  • URI

    https://center.edu.gunma-u.ac.jp/

Affiliation

  • Gunma University, Faculty of Education

Affiliation

  • Affiliation

    Cooperative Faculty of Education

Education

  • Apr. 2021, Sep. 2024, Japan
  • Apr. 2008, Mar. 2012
  • Apr. 1993, Mar. 1997

Degree

  • Ph.DinEducation, Sep. 2024
  • Mar. 2012

Association Memberships

  • Apr. 2008, 9999
  • Jan. 2024, 9999
  • Jul. 2022, 9999
  • Jul. 2022
  • Aug. 2023, 9999
  • Jun. 2018, 9999
  • Jun. 2018, 9999
  • Jun. 2015, 9999

Research Experience

  • Apr. 2021, 9999, Gunma University, Faculty of Education, Associate prof lecturer lv
  • Apr. 1997, Mar. 2021

Research Activities

Research Areas

  • Manufacturing technology (mechanical, electrical/electronic, chemical engineering), Manufacturing and production engineering
  • Humanities & social sciences, Educational technology
  • Humanities & social sciences, Science education
  • Humanities & social sciences, Primary/secondary education and curricula

Published Papers

  • インターネットを利用した学習診断システムの開発, Dec. 2002, 57, 15, 19
  • 技能的体験の重なりに主眼を置いた教師の働きかけ~生活巧緻性の確認と既習事項の振り返りを大切にした製図指導~, 紺谷正樹, Mar. 2007, 45, 30, 33
  • 「もの」を見る眼の育成~プログラムと計測・制御および作物の栽培における授業実践を通して~, 紺谷正樹, 48, 92, 97
  • 計測・制御実習題材Allmayを活用したカリキュラム構築, 紺谷正樹、杵淵信, Mar. 2013, 26, 26, 33
  • ビジュアルプログラミング言語を用いた学習におけるパフォーマンス評価項目の作成と授業実践, 紺谷正樹、杵淵信, Mar. 2016, 29
  • 工業製品に安全技術を付加させる計測制御システム設計の実践事例, 紺谷正樹 , 杵淵信, Mar. 2017, 30, 11, 16
  • 計測・制御における問題解決的な学習の実践, 佐藤敦、紺谷正樹, Sep. 2019, 61, 2
  • 情報の二値化に関する実習題材の開発と授業実践, 紺谷正樹, Sep. 2020, 62, 2
  • ガイダンスで育む持続可能な社会のあり方を主体的に考察する授業実践, 紺谷正樹 , 山本利一, Mar. 2020, 18, 33, 38
  • 3DCADを用いた空間認識能力と製図技能の習得を関連付けた指導過程の提案, 紺谷正樹 , 山本利一, Mar. 2021, 19, 65, 72
  • Commonalities and Differences between Technology and Home Economics (Technical Field) and Occupation and Home Economics (Vocational Field), 小熊良一 , 霜田浩信 , 関口満 , 紺谷正樹, Jan. 2023, 58, 47, 53
  • 中学校技術・家庭科技術分野におけるインタフェースを学習する装置の開発と教育内容の検討, 紺谷正樹, Sep. 2024, Doctoral thesis
  • 外国につながる児童の日本語学習のための動画教材の分析と考察, 渡部孝子 , 齋江貴志 , 紺谷正樹, 23, 37, 46
  • 中学校技術科教員におけるインタフェースの指導に関する実態調査, 紺谷正樹, Mar. 2024, 41
  • Basic research for collaborative PBL in online environment, Kenji Nakamura , Syunya Shibusawa , Takafumi Okawa , Masaki Konya , Kayoko Katayama , Syogo Matsuno , Takayuki Asao , Michiko Yasukawa
  • オーディオ端子を用いたインタフェースの仕組みを学習する装置の開発と授業実践, 紺谷 正樹 , 熊谷 浩二 , 山本 利一 , 荻窪 光慈 , 杵淵 信, Jun. 2023, 65, 2, 117, 130
  • Students’ Pedagogical Knowledge Could Predict What They Think about Programming Education Better than Technological Knowledge, 古田貴久 , 紺谷正樹 , 佐野(熊谷)史,Gerald Knezek, Jul. 2023
  • Investigation and Analysis of Teaching Contents on Interfaces in Japanese Secondary Education, Masaki Konya , Toshikazu Yamamoto , Kazuhiro Sumi, Oct. 2023, 2023 9th International Conference on Education and Technology (ICET)
  • 無線通信インタフェースによるプログラム転送を可能にし た教材の開発とセキュリティに関する授業実践, 紺谷 正樹 , 熊谷 浩二 , 山本 利一 , 山口 哲生, Mar. 2024, 66, 1, 37, 47, Scientific journal

Books etc

  • 技術・家庭科学習指導書【技術分野】内容編D 情報の技術, Contributor, Mar. 2021
  • 技術・家庭科学習指導書【技術分野】入門編, Contributor, Mar. 2021
  • オンラインで拓く技術・情報教育の可能性, Contributor, Mar. 2021, 231p, ISBN: 9784990239503
  • 技術・家庭 : 技術分野, Contributor, Feb. 2021, 6, 296p, ISBN: 9784304081002
  • 中学校学習指導要領の読み方・使い方 : 「術」「学」で読み解く教科内容のポイント, Compilation, Sep. 2017, 285p, ISBN: 9784750345536

Presentations

  • 共同教育学部の斉一授業を成立させるためのインフラストラクチャについて― 宇都宮大学・群馬大学の事例から ―, 片柳 雄大 , 紺谷 正樹 , 佐野 史 , 川島 芳昭 , 佐々木 和也 , 天沼 実 , 伊東 明彦, 令和6年度 日本教育大学協会研究集会, 28 Sep. 2024
  • 自己調整学習の基本は、とにかく書く、そして、続けることである, 紺谷正樹, 2024年度学級力向上研修会(群馬県), 30 Jul. 2024
  • 食文化の北海道遺産「ジンギスカン」に関する報告 ―ジンギスカン鍋の歴史と鋳造方法に関する調査―, 紺谷正樹, 技術教育研究会第57回全国大会鹿児島大会・(共催:日本技術史教育学会), 29 Jul. 2024
  • アイデアコンテストと 計測・制御のプログラミング, 紺谷正樹, 立行政法人教職員支援機構 産業・情報技術等指導者養成事業 技術・家庭(技術), 25 Jul. 2024
  • 高校情報科「情報Ⅰ」で学ぶデータの分析方法は,ここまで進んでいる!, 紺谷正樹, 令和6年度 喫緊の教育課題を学ぶ会(愛教大), 12 Jun. 2024
  • 生成 AI への対応 ~生成 AI について理解を深め教育現場で利活用するために~, 紺谷正樹, 第 15回 全学FD連続講演会「大学教育のグランドデザイン」, 30 Oct. 2023
  • Investigation and Analysis of Teaching Contents on Interfaces in Japanese Secondary Education, 紺谷正樹 , 山本利一 , 角和博, 2023 9th International Conference on Education and Technology (ICET), 07 Oct. 2023
  • 【一段落した今こそ,ICT環境における学習規律の確立を!】~付箋紙は3色,意見は13文字,矢印はデフォルト,図は一手間加える~, 高崎市立群馬中央中学校校区 小中連絡協議会, 09 Aug. 2023
  • 実技・理論講座「制御の意味について,少しだけ掘り下げてみませんか」, 紺谷正樹, 技術教育研究会第56回全国大会京都大会, 29 Jul. 2023
  • 無線通信インタフェースにおけるセキュリティ対策に関する指導内容の提案, 紺谷正樹 , 熊谷浩二 , 山本利一 , 杵淵信, 日本産業技術教育学会関東支部大会, 11 Dec. 2022
  • プログラム転送のセキュリティ技術を学習する装置の開発と授業実践, 紺谷正樹・熊谷浩二・山本利一・荻窪光慈・杵淵信, 日本産業技術教育学会全国大会(広島), 21 Aug. 2022
  • 教育用データの取得とその効果的な活用について~「主体的に学習に取り組む態度」を中心に据えて~, 紺谷正樹, 2022年度第14回CIECサタデーカフェ, 16 Jul. 2022
  • 技術科におけるインタフェース(つなぐもの・つなぐこと)に関する教育内容の提案, 紺谷正樹, 日本産業技術教育学会 第5回技術教育アイディアソン, 19 Dec. 2021, 19 Dec. 2021
  • AI技術に関する先行研究の整理を基にした技術科教育で学習する内容の抽出・検討, 紺谷正樹; 山本利一, 日本産業技術教育学会技術教育分科会研究発表会, 18 Dec. 2021, 18 Dec. 2021
  • オーディオ端子を用いたインタフェースの仕組みを学習する指導過程の提案, 紺谷正樹; 熊谷浩二; 山本利一; 荻窪光慈; 杵淵信, 日本産業技術教育学会関東支部大会, 12 Dec. 2021, 12 Dec. 2021
  • PCとワンチップマイコンとの情報伝達システムを学習する教材・教具の開発と授業実践, 紺谷正樹; 山本利一, 日本産業技術教育学会第64回全国大会, 29 Aug. 2021
  • 『かん・こつ・てま・ひま』を大切にする ~ STEAM教育への願い~, 岩居弘樹; 大阪大学サイバーメディアセンター; 中島さち子; teAm 代表取締役社長; 音楽家; 数学研究者; STEAM 教育者; 紺谷正樹; 群馬大学共同教育学部附属教育実践センター講師; 木村優里; 東京学芸大こど, CIEC2021PCカンファレンス 「探究」の一歩先へ ~STEAM 教育を考える~, 21 Aug. 2021
  • 学びあいの教室文化をオンライン上で築き上げる取り組み, 紺谷正樹, CIEC第125回研究会(国際活動委員会主催 小中高部会共催), 27 Mar. 2021
  • 技術教育で取り扱うAIに関する考察とビジョン, 紺谷正樹, 埼玉大学教育実践フォーラム2021, 20 Feb. 2021
  • 技術科におけるAIリテラシー教育に関する内容項目の抽出, 紺谷正樹; 山本利一, 日本産業技術教育学会第63回全国大会, 06 Sep. 2020
  • 教師の弱さを魅せる教育へ~個別最適化への挑戦~, Dproject北海道主催「令和2年冬セミナー:授業改善2020 ICTで変わる授業と学び」, Jan. 2020
  • SDGsの目標7へ向かうプログラミング教育, 株式会社教育家庭新聞社主催による第62回教育委員会セミナーIT機器の活用と管理,研修, Nov. 2019
  • ガイダンスで育む持続可能な社会のあり方を主体的に考察する授業実践, 紺谷正樹; 山本利一, 日本産業技術教育学会第62回全国大会(静岡大会), 25 Aug. 2019
  • 二進化十進表現の教材開発と授業実践, 紺谷正樹; 杵淵信, 日本産業技術教育学会第61回全国大会(信州大会), 27 Aug. 2018
  • 技術科における「多面的・多角的評価」に関する一考察, 紺谷正樹; 杵淵信, 日本産業技術教育学会第61回全国大会(信州大会), 26 Aug. 2018
  • 「プログラミングによる問題の解決」で小中連携の視点から中学校技術科におけるプログラミング活動による育成すべき資質能力, CIEC北海度支部第9回研究会「小中高プログラミング教育必修化の課題と対策」, Jun. 2018
  • PICマイコンを用いた電子オルゴールの教育的価値とその評価, 第2回中学・高校情報教育交流研究会―プログラミングを中心とした高校「情報科」と中学校「技術科」の実践交流―, Jan. 2018
  • 教育関係者によるパネルディスカッシ ョン, モデレーター:株式会社情報通信総合研究所ICT 創造研究部特別研究員 平井 聡一郎 パネリスト:酪農学園大学 教授 森 夏節 北海道教育庁総務政策局 三浦 新一郎 北海道教育大学附属札幌小学校 教諭 三田村 剛 札幌市立和光小学校 教諭 高橋 裕幸 月形町立月形中学校 教諭 紺谷 正樹, 総務省「若年層に対するプログラミング教育の普及推進」実証事業 成果発表会(札幌), 21 Dec. 2017
  • 『「新学習指導要領」で変わるこれからの技術分野の指導のあり方』, 日本産業技術教育学会第60回全国大会(弘前シンポジウム, Aug. 2017
  • 「プログラム「によらない・と・による」計測制御-「興味の広がり×思考の深まり=学びに向かう力」の評価方法-, 第55回全日本中学校技術・家庭科教育研究大会全国大会(旭川大会)第4分科会D情報に関する技術, Oct. 2016
  • 自作の2ch有線リモコンで操作ができる自動制御教材の実践, 中学校技術科でのロボット学習の今後を考える-中学校におけるロボット教育シンポジウム-にて実践発表, Jan. 2011

Awards

  • Feb. 2020
  • Feb. 2017
  • Feb. 2016
  • Mar. 2013
  • Mar. 2012
  • Nov. 2011
  • Jul. 2010
  • Jan. 2010
  • Jan. 2009
  • Jan. 2009

Research Projects

  • Jul. 2022, Mar. 2025
  • Dec. 2022, Mar. 2023
  • Mar. 2022, Mar. 2023
  • Nov. 2022, Feb. 2023
  • Oct. 2022, Feb. 2023
  • Oct. 2022, Feb. 2023
  • Oct. 2022, Feb. 2023
  • Oct. 2021, Mar. 2022
  • Apr. 2020, Mar. 2021
  • Apr. 2020, Mar. 2021, Principal investigator
  • Apr. 2020, Mar. 2021, Principal investigator
  • Apr. 2019, Mar. 2020, Principal investigator
  • Study of design learning that is directed to development of technology innovation ability, YATA Chikahiko; HASHIMOTO Takayuki, Japan Society for the Promotion of Science, Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (B), Grant-in-Aid for Scientific Research (B), Hiroshima University, Apr. 2015, Mar. 2019, Coinvestigator not use grants, This study aimed at examining, proposing, practicing and evaluating the technology education lesson about design learning. Design learning performed in the junior high school technology education is regarded as important of development of technology innovation ability required in the future Japanese society. We proposed "concept design" and "advance design" as strategy of design learning that leads to development of technology innovation ability. One of the practices of "concept design", study was conducted to construct a framework for learning trade-off that is an essential concept of technology. We also examined a practical teaching method that applied the framework in a technology education lesson., 15H02917
  • Apr. 2016, Mar. 2017, Principal investigator
  • 2017, 2017, 17H00181
  • 2016, 2016, 16H00187
  • Apr. 2014, Apr. 2015, Principal investigator
  • Apr. 2014, Mar. 2015, Principal investigator
  • Apr. 2013, Mar. 2014, Principal investigator
  • Development and Evaluation of a systematic robot learning method of junior and high school aiming at the acquisition of technology concept, MURAMATSU Hiroyuki; HARIGAYA Yasuo; SEKINE Fumitaro; KINEBUCHI Makoto; KAWASAKI Naoya; MIZUTANI Yoshinari; TAGUCHI Hirotsugu; KUREBAYASI Shuji; WATANABE Tatsuo; WATAKABE Makoto; YAMAMOTO Toshikazu; MATSUOKA Mamoru, Japan Society for the Promotion of Science, Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (B), Grant-in-Aid for Scientific Research (B), Shinshu University, Apr. 2011, Mar. 2014, Coinvestigator not use grants, 1) The software measuring units and visualize, quantify the amount of power consumption in the robot competition was developed. 2) The standard problem targeting control system and energy efficiency, using IRT test theories have been developed. 3) The curriculum model to integrate the high school and junior high school has been proposed. 4) Using the curriculum and teaching materials have been developed, we have practiced secondary schools and junior high schools across the country, in high school a total of 16 schools. We were published as conference presentations and papers of these multiple outcomes. In addition, we organized symposium twice and published our results of study on the Web., 23300282
  • Apr. 2010, Mar. 2011, Principal investigator
  • Apr. 2009, Mar. 2010, Principal investigator
  • Development of education system for robot learning to let real technology development make simulated experience, MURAMATSU Hiroyuki; KINEBUCHUI Makoto; WATAKABE Makoto; MIZUTANI Yoshinari; YAMAMOTO Toshikazu; KAWASAKI Naoya; KUREBAYASHI Shuji; MATSUOKA Mamoru; SEKINE Fumitaro; TAGUCHI Hirotugu; KAWARADA Yasufumi; MATSUNAGA Yasuhiro; YOSHIDA Masaharu; OHASHI Kazumasa, Japan Society for the Promotion of Science, Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (B), Grant-in-Aid for Scientific Research (B), Shinshu University, 2008, 2010, Coinvestigator not use grants, In this study, we developed an education system (curriculum, teaching materials) for robot learning to let real technology development make simulated experience. We developed developing an awareness scale for measuring effect of outlook on technology and work of student formed by robotics projects. And we performed plural practice at school in each place of the whole country. Even if it was the simple robot learning by a required class, we was able to confirm the possibility that improve outlook on technology and work occupation by connecting it with real technology and technology development., 20300254

Educational Activities

Teaching Experience

  • Oct. 2021, Mar. 2022
  • Oct. 2021, Mar. 2022
  • Apr. 2021, Aug. 2021
  • Apr. 2021, Aug. 2021
  • Jan. 2021, Jan. 2021
  • Dec. 2020, Jan. 2021
  • Nov. 2019, Nov. 2019
  • Oct. 2019, Oct. 2019
  • Jan. 2019, Jan. 2019
  • Oct. 2018, Oct. 2018
  • Aug. 2018, Aug. 2018
  • Nov. 2017, Nov. 2017

Social Contribution

Social Contribution

  • 令和5年度群馬県教育委員会道徳指定事業 指導助言者(研究指定校安中市立第2中学校), Apr. 2023, Mar. 2024
  • 令和4年度群馬県教育委員会道徳指定事業 指導助言者(研究指定校玉村町立玉村小学校), Apr. 2022, Mar. 2023
  • 令和3年度 群馬県教育委員会道徳教育総合支援事業 指導助言者(研究指定校:みどり市立笠懸中学校), Apr. 2021, Mar. 2022
  • プログラミング指導実践, Jan. 2021
  • 音楽科におけるプログラミング活動の展開, Aug. 2020
  • オンライン学習等のICTを活用した家庭学習支援や教室以外の場でのICTの活用, Jul. 2020
  • プログラミング指導に関する出前講座, Apr. 2019, Mar. 2020
  • プログラミング指導実践, Jan. 2020

Academic Contribution

  • 「非認知能力&学級経営~はがき新聞・学級力・書くこと~」研修会, Competition etc, 12 Oct. 2024
  • 紙のテストのCBT化への段階的移行 ~アンケートフォームを用いた採点,ルーブリックづくり~, Academic society etc, Aug. 2024, Mar. 2025
  • BYOD・クラウド化・CBT化への対応Ver2~GIGAスクール構想のロードマップから読む解くこれ からの教育方法について~, 20 Jul. 2023, 31 Mar. 2024
  • BYOD・クラウド化・CBT化への対応 ~GIGAスクール構想のロードマップから読む解くこれ からの教育方法について~, Academic society etc, 20 Jul. 2022, 31 Mar. 2023
  • 教育用データの取得とその効果的な活用について~「主体的に学習に取り組む態度」を中心に据えて~, 16 Jul. 2022
  • 考え、議論する道徳科におけるICT活用, Competition etc, 08 Jan. 2022
  • 技術科における人工知能に関する方向性に関する討論(学会屋台), Academic society etc, 29 Aug. 2021
  • 競争的外部資金獲得のススメ, Academic society etc, 27 Aug. 2021
  • 統合的な問題に対する計画書を具体的にイメージしよう, Academic society etc, 22 Aug. 2020
  • 新学習指導要領全面実施に向けたガイダンスをどのように展開すると良いのか, Academic society etc, 23 Aug. 2019
  • 新しい学習指導要領で年間指導計画をどのように立てると良いのか, Academic society etc, 24 Aug. 2018

Media Coverage

  • 未来のモビリティ教室で児童がプログラミング学ぶ, Myself, 19 Feb. 2023
  • 大きく映してわくわく授業学校実践事例集, Oct. 2008
  • 生徒個々の”認知の特性”に応じた、適切なツール選択を, Jun. 2021, PR
  • D(3)「農業機械の自動化レベルに対応した自動走行農機のシステム開発, Apr. 2020, Internet
  • 生徒によるコンテンツ作成と協働学習 「つまづきに気づき、ときめきに変える」, Internet
  • 3 次元 CAD を用いた立体の描画, Internet
  • ネットワークを利用した 双方向性のあるコンテンツのプログラミング, Internet
  • 回路シミュレーションソフトを利用した実験, Internet


Copyright © MEDIA FUSION Co.,Ltd. All rights reserved.