研究者データベース

レイモンド B. フーゲンブーム
レイモンド フーゲンブーム
グローバルイニシアチブセンター
准教授
Last Updated :2025/03/27

研究者基本情報

研究者

  • 氏名

    レイモンド B. フーゲンブーム, レイモンド フーゲンブーム

基本情報

  • 研究者氏名(日本語)

    B, レイモンド フーゲンブーム
  • 研究者氏名(カナ)

    レイモンド, バーナード フーゲンブーム

使用外国語

  • 発表に使用する外国語

    英語
  • 執筆に使用する外国語

    英語

所属

  • 群馬大学, 准教授

学位

  • 修士(教育科学)

所属学協会

  • 日本第二言語習得学会
  • Teachers of English to Speakers of Other Languages (TESOL)
  • 群馬大学教科教育学研究会
  • 日本特殊教育学会
  • Japan Association of Language Teachers
  • Gunma Chapter (JALT 全国語学教育学会群馬支部)
  • 全国語学教育学会

経歴

  • 2006年, 2006年, 群馬大学教育学部 助教授
  • 2006年, 2012年, 群馬大学大学教育センター・教育学部 兼任准教授
  • 2012年, - 群馬大学教育基盤センター・教育学部 兼任准教授
  • 群馬大学, 准教授・常勤専任講師相当

研究活動情報

研究分野

  • 人文・社会, 外国語教育
  • 人文・社会, 言語学

研究キーワード

  • 英語教授法
  • ティームティーチング
  • ALT
  • コミュニケーション
  • ライティング
  • カリキュラム

論文

  • 群馬大学での授業実践から日本の外国語(英語)教育を考える:2018年度の成果, 山田敏幸,上原景子、金田仁秀,柴田知薫子,田中一嘉,三原智子,レイモンド B.フーゲンブーム, 2019年03月, 群馬大学教科教育学研究, Journal of Teaching Methodology, 18
  • 聴覚障害者が読みやすい英語音声字幕提示の改行条件に関する研究, 中野聡子、山田敏幸、上原景子、金澤貴之、レイモンド B. フーゲンブーム、上田一貴。伊福部達, 2018年12月, 特殊教育学研究, 52, 4, pp.275-285, 研究論文(学術雑誌)
  • 群馬大学での授業実践から日本の外国語(英語)教育を考える:2020年度の成果, 山田敏幸,金田仁秀,柴田知薫子,田中一嘉,三原智子,レイモンド B.フーゲンブーム, 2021年03月, 群馬大学教科教育学研究, Journal of Teaching Methodology, 20
  • オンラインツールを用いた授業経営に関するESL/ESL 教師の観点, オスカー・サルガド,上原景子,レイモンド・フーゲンブーム, 2021年03月, 群馬大学教科教育学研究, Journal of Teaching Methodology, 20, pp.43-56
  • 収束的思考・拡散的思考の高校英語における発信言語活動への応用, 芦澤弓季,レイモンド・フーゲンブーム,上原景子, 2020年03月, 群馬大学教科教育学研究, Journal of Teaching Methodology, 19, pp.37-50
  • 群馬大学での授業実践から日本の外国語(英語)教育を考える:2019年度の成果, 山田敏幸,金田仁秀,柴田知薫子,田中一嘉,三原智子,レイモンド B.フーゲンブーム, 2020年03月, 群馬大学教科教育学研究, Journal of Teaching Methodology, 19, pp.9-18
  • Strategic competence and English as a foreign language, Uehara, K. and Hoogenboom, R. B., 2002年03月, Annual Reports of the Faculty of Education, Gunma UNiversity, Cultural Science Series
  • Primary and secondary school English education: How we can succeed in working with our ALT, Hoogenboom, R. B. and Uehara, K., 2006年03月, Annual Reports of the School of Education, Gunma University, Cultural Science Series
  • Revisiting communication skill in English as a foreign language: Linguistic ability, knowledge of the world, and strategic skill, Uehara, K. and Hoogenboom, R. B. , 2002年03月, Research in Educational Practice and Development, Gunma University
  • JTEs need to improve their own English, Uehara, K. and Hoogenboom, R. B., 2004年03月, Research in Educational Practice and Development, Gunma University
  • 教員養成課程における小学校英語教育カリキュラムへの提言:「公開講座」と「県との連携小学校英語活動ワークショップ」を通して, 上原景子,渡部孝子,レイモンド・フーゲンブーム,清水武雄,ジョン・リピー, 2006年03月, 群馬大学教科教育学研究, 第5号, pp. 77-94
  • 英語教育におけるALTとの意思疎通, レイモンド B.フーゲンブーム,上原 景子, 2006年03月, 群馬大学教育実践研究, 第23号, pp. 211-224
  • Learner' awareness and experience of writing in EFL teacher-training writing program, Hoogenboom, R. B., 2007年03月, Annual Reports of the Faculty of Education, Gunma University, Cultural Science Series
  • Pronunciation instruction and pronunciation notations for Japanese EFL education , Uehara, K. and Hoogenboom, R. B., 2008年03月, Research in Educational Practice and Development, Gunma University
  • 中学校英語教員養成における英語発音指導 , レイモンド B.フーゲンブーム,上原景子, 2008年03月, 群馬大学教科教育学研究, 第7号, pp. 69-77
  • Grammatical competence and communicative competence in teaching English as a foreign language, Uehara, K. and Hoogenboom, R. B., 2000年03月, Research in Educational Practice and Development, Gunma University
  • 「日本人教師」と「英語を母語とするALT」とのティーム・ティーチング:異言語間・異文化間の意思疎通における課題, 上原景子,レイモンド B.フーゲンブーム, 2009年03月, 群馬大学教育実践研究, 第26号, pp.77-88
  • ICTを活用した聴覚障害学生支援 ― キャンパス間連係入力と音声同時字幕システムの活用事例から ―, 金澤貴之,味沢俊介,新津昌子,海野雅史,上田浩,上原景子,レイモンド・フーゲンブーム, 2009年03月, 群馬大学教育実践研究, 第26号, pp. 107-117
  • Basic English expressions for efficiency enhancement of team-teaching with ALT in English activities, Hoogenboom, R. B., 2009年03月, Annual Reports of the Faculty of Education Gunma University, Cultural Science Series
  • Language learning and the processing mechanism: Processing a sentence and sentences in English and Japanese, Uehara, K., Hoogenboom, R. B., Schutzman, E. Z., and Shimizu, T., 1999年03月, Annual Report of the Faculty of Education, Gunma University, Cultural Science Series
  • 外国語としての英語教育におけるコミュニケーション能力の向上に向けて, レイモンド B. フーゲンブーム,上原景子, 2010年03月, 群馬大学教育学部紀要 人文・社会科学編, 第59巻, pp.103-112
  • 英語の講義における聴覚障害者向けの音声同時字幕システムの活用, 岸美幸,上原景子,中野聡子,金澤貴之,レイモンド B. フーゲンブーム, 2010年03月, 群馬大学教育学部紀要 人文・社会科学編, 第59巻, pp.67-76
  • Team-teaching and familiarizing pupils with English sounds and basic expressions through elementary school English Activities, Hoogenboom, R. B., K. Uehara, K. Wada, and J. Catchpole, 2010年03月, Research in Educational Practice and Development, Gunma University
  • A communicative grammatical approach for development of EFL communication ability in Japanese school education. Journal of Teaching Methodology, Gunma University, Hoogenboom, R. B. and K. Uehara, 2010年03月, Journal of Teaching Methodology, Gunma University
  • 日本人聴覚障害者による視覚呈示英単語の語彙情報アクセス―誤変換を含む英語音声認識字幕の改善に向けた実験的検討, 中野聡子,山田敏幸,上原景子,金澤貴之,レイモンド B. フーゲンブーム,上田一貴,伊福部達, 2011年03月, 群馬大学教育学部紀要 人文・社会科学編, 第60巻, pp.135-143
  • 聴覚障害者の英語音声認識字幕の読みにおける文の区切りと読み易さに関する実験的検討, 中野聡子,山田敏幸,上原景子,金澤貴之,レイモンド B.フーゲンブーム,上田一貴,伊福部達, 2011年, 聴覚言語障害, 第40巻, 第1号, pp.15-24
  • 群馬大学での授業実践から日本の外国語(英語)教育を考える ― 2017年度の成果 ―, 山田 敏幸,上原 景子,金田 仁秀,柴田 知薫子,田中 一嘉,三原 智子,宮本 文,レイモンドB.フーゲンブーム, 2018年, 群馬大学教科教育学研究, 17, 41-50
  • 英語教育における流暢さと即興力の育成 ─ 中学生の話すことにおける意識の一考察 ─, 上原 景子,山田 敏幸,フーゲンブーム レイモンド B.,遠藤 直哉,岩﨑 秀平,宮崎 洋人,柳川 祥恵,林 尚子 , 2018年, 群馬大学教育学部紀要 人文・社会科学編, 67, 177-196
  • Increasing spoken output through extensive listening and audio journals, Hoogenboom, R. and Keith, B., 2015年, Research in Educational Practice and Development, Gunma University
  • 聴覚障害者が読みやすい英語音声認識字幕提示の改行条件に関する研究, 中野 聡子,山田 敏幸,上原 景子,金澤 貴之,レイモンド B. フーゲンブーム,上田 一貴,伊福部 達, 2014年12月, 特殊教育学研究, 52, 4, 275-285

MISC

  • Learner' awareness and experience of writing in EFL teacher-training writing program, Hoogenboom\, R, 2007年, Annual Reports of the Faculty of Education, Gunma University, Cultural Science Series, Vol. 56, 185, 216
  • Strategic competence and English as a foreign language, Uehara\, K,Hoogenboom\, R, 2002年, Annual Reports of the Faculty of Education, Gunma UNiversity, Cultural Science Series, Vol. 51, 223, 235
  • Revisiting communication skill in English as a foreign language: Linguistic ability, knowledge of the world, and strategic skill, Uehara\, K,Hoogenboom\, R, 2002年, Research in Educational Practice and Development, Gunma University, Vol. 19, 203, 222
  • JTEs need to improve their own English, Uehara\, K,Hoogenboom\, R, 2004年, Research in Educational Practice and Development, Gunma University, Vol. 21, 219, 228
  • Primary and secondary school English education: How we can succeed in working with our ALT, Hoogenboom\, R. B,Uehara\, K, 2006年, Annual Reports of the School of Education, Gunma University, Cultural Science Series, Vol. 55, 133, 141
  • Pronunciation instruction and pronunciation notations for Japanese EFL education, Uehara\, K,Hoogenboom\, R, 2008年, Research in Educational Practice and Development, Gunma University, Vol. 25, 223, 242
  • Basic English expressions for efficiency enhancement of team-teaching with ALT in English activities, Hoogenboom\, R, 2009年, Annual Reports of the Faculty of Education Gunma University, Cultural Science Series, Vol. 58, 101, 108
  • Language learning and the processing mechanism: Processing a sentence and sentences in English and Japanese, Uehara\, K,Hoogenboom\, R. B,Schutzman\, E. Z,Shimizu\, T, 1999年, Annual Report of the Faculty of Education, Gunma University, Cultural Science Series, Vol. 48, 273, 284
  • Grammatical competence and communicative competence in teaching English as a foreign language, Uehara\, K,Hoogenboom\, R, 2000年, Research in Educational Practice and Development, Gunma University, Vol. 17, 185, 195
  • Team-teaching and familiarizing pupils with English sounds and basic expressions through elementary school English Activities, Hoogenboom\, R. B,K. Uehara,K. Wada,J. Catchpole, 2010年, Research in Educational Practice and Development, Gunma University, No. 27, 219, 236
  • A communicative grammatical approach for development of EFL communication ability in Japanese school education. Journal of Teaching Methodology, Gunma University, Hoogenboom\, R. B,K. Uehara, 2010年, Journal of Teaching Methodology, Gunma University, No. 9, 53, 66
  • Increasing spoken output through extensive listening and audio journals, Hoogenboom\, R,Keith\, B, 2015年, Research in Educational Practice and Development, Gunma University, 32, 91, 102
  • Learner' awareness and experience of writing in EFL teacher-training writing program, Hoogenboom\, R, 2007年, Annual Reports of the Faculty of Education, Gunma University, Cultural Science Series, Vol. 56, 185, 216
  • Strategic competence and English as a foreign language, Uehara\, K,Hoogenboom\, R, 2002年, Annual Reports of the Faculty of Education, Gunma UNiversity, Cultural Science Series, Vol. 51, 223, 235
  • Revisiting communication skill in English as a foreign language: Linguistic ability, knowledge of the world, and strategic skill, Uehara\, K,Hoogenboom\, R, 2002年, Research in Educational Practice and Development, Gunma University, Vol. 19, 203, 222
  • JTEs need to improve their own English, Uehara\, K,Hoogenboom\, R, 2004年, Research in Educational Practice and Development, Gunma University, Vol. 21, 219, 228
  • Primary and secondary school English education: How we can succeed in working with our ALT, Hoogenboom\, R. B,Uehara\, K, 2006年, Annual Reports of the School of Education, Gunma University, Cultural Science Series, Vol. 55, 133, 141
  • 教員養成課程における小学校英語教育カリキュラムへの提言:「公開講座」と「県との連携小学校英語活動ワークショップ」を通して, 上原景子,渡部孝子,レイモンド・フーゲンブーム,清水武雄,ジョン・リピー, 2006年, 群馬大学教科教育学研究, 第5号, 77, 94
  • 英語教育におけるALTとの意思疎通, レイモンド B.フーゲンブーム,上原 景子, 2006年, 群馬大学教育実践研究, 第23号, 211, 224
  • Pronunciation instruction and pronunciation notations for Japanese EFL education, Uehara\, K,Hoogenboom\, R, 2008年, Research in Educational Practice and Development, Gunma University, Vol. 25, 223, 242
  • 中学校英語教員養成における英語発音指導, レイモンド B.フーゲンブーム,上原景子, 2008年, 群馬大学教科教育学研究, 第7号, 69, 77
  • ICTを活用した聴覚障害学生支援 ― キャンパス間連係入力と音声同時字幕システムの活用事例から ―, 金澤貴之,味沢俊介,新津昌子,海野雅史,上田浩,上原景子,レイモンド・フーゲンブーム, 2009年, 群馬大学教育実践研究, 第26号, 107, 117
  • Basic English expressions for efficiency enhancement of team-teaching with ALT in English activities, Hoogenboom\, R, 2009年, Annual Reports of the Faculty of Education Gunma University, Cultural Science Series, Vol. 58, 101, 108
  • Language learning and the processing mechanism: Processing a sentence and sentences in English and Japanese, Uehara\, K,Hoogenboom\, R. B,Schutzman\, E. Z,Shimizu\, T, 1999年, Annual Report of the Faculty of Education, Gunma University, Cultural Science Series, Vol. 48, 273, 284
  • Grammatical competence and communicative competence in teaching English as a foreign language, Uehara\, K,Hoogenboom\, R, 2000年, Research in Educational Practice and Development, Gunma University, Vol. 17, 185, 195
  • 外国語としての英語教育におけるコミュニケーション能力の向上に向けて, レイモンド B,フーゲンブーム,上原景子, 2010年, 群馬大学教育学部紀要 人文・社会科学編, 第59巻, 103, 112
  • 英語の講義における聴覚障害者向けの音声同時字幕システムの活用, 岸美幸,上原景子,中野聡子,金澤貴之,レイモンド B,フーゲンブーム, 2010年, 群馬大学教育学部紀要 人文・社会科学編, 第59巻, 67, 76
  • Team-teaching and familiarizing pupils with English sounds and basic expressions through elementary school English Activities, Hoogenboom\, R. B,K. Uehara,K. Wada,J. Catchpole, 2010年, Research in Educational Practice and Development, Gunma University, No. 27, 219, 236
  • 日本人聴覚障害者による視覚呈示英単語の語彙情報アクセス―誤変換を含む英語音声認識字幕の改善に向けた実験的検討, 中野聡子,山田敏幸,上原景子,金澤貴之,レイモンド B,フーゲンブーム,上田一貴,伊福部達, 2011年, 群馬大学教育学部紀要 人文・社会科学編, 第60巻, 135, 143
  • A communicative grammatical approach for development of EFL communication ability in Japanese school education. Journal of Teaching Methodology, Gunma University, Hoogenboom\, R. B,K. Uehara, 2010年, Journal of Teaching Methodology, Gunma University, No. 9, 53, 66
  • 「日本人教師」と「英語を母語とするALT」とのティーム・ティーチング:異言語間・異文化間の意思疎通における課題, 上原景子,レイモンド,B.フーゲンブーム, 2009年, 群馬大学教育実践研究, 第26号, 77, 88
  • 聴覚障害者の英語音声認識字幕の読みにおける文の区切りと読み易さに関する実験的検討, 中野聡子,山田敏幸,上原景子,金澤貴之,レイモンド,B.フーゲンブーム,上田一貴,伊福部達, 2011年, 聴覚言語障害, 第40巻, 第1号, 15, 24
  • 英語教育における流暢さと即興力の育成 ─ 中学生の話すことにおける意識の一考察 ─, 上原 景子,山田 敏幸,フーゲンブーム,レイモンド B,遠藤 直哉,岩﨑 秀平,宮崎 洋人,柳川 祥恵,林 尚子, 2018年, 群馬大学教育学部紀要 人文・社会科学編, 67, 177, 196
  • 聴覚障害者が読みやすい英語音声認識字幕提示の改行条件に関する研究, 中野 聡子,山田 敏幸,上原 景子,金澤 貴之,レイモンド B,フーゲンブーム,上田 一貴,伊福部 達, 2014年, 特殊教育学研究, 52, 4, 275, 285
  • 群馬大学での授業実践から日本の外国語(英語)教育を考える ― 2017年度の成果 ―, 山田 敏幸,上原 景子,金田 仁秀,柴田 知薫子,田中 一嘉,三原 智子,宮本 文,レイモンドB.フーゲンブーム, 2018年, 群馬大学教科教育学研究, 17, 41, 50
  • Increasing spoken output through extensive listening and audio journals, Hoogenboom\, R,Keith\, B, 2015年, Research in Educational Practice and Development, Gunma University, 32, 91, 102

書籍等出版物

  • Leap to the Future 2, 共著, 2022年09月, 177, 教科書・概説・概論
  • Leap to the Future 1, 共著, 2022年03月, 137, 教科書・概説・概論
  • Leap to the Future 2, 共著, 2021年09月, 189, 教科書・概説・概論
  • Leap to the Future 1, 共著, 2021年03月, 124, 教科書・概説・概論
  • 『英語ノート1』完全対応授業指導書1パーフェクト版, 開隆堂, 2010年, ISBN: 9784304013799
  • 『英語ノート2』完全対応授業指導書2パーフェクト版, 開隆堂, 2010年, ISBN: 9784304013805
  • 『Sunshine English Course 1 Teacher’s Manual 共同授業編』, 開隆堂, 2016年
  • 『Sunshine English Course 1 Teacher’s Manual 協働授業案編 』, 開隆堂, 2016年, ISBN: 9784304092633
  • 『Sunshine English Course 2 Teacher’s Manual 協働授業案編 』, 開隆堂, 2016年, ISBN: 9784304092657
  • 『Sunshine English Course 3 Teacher’s Manual 協働授業案編 』, 開隆堂, 2016年, ISBN: 9784304092671

講演・口頭発表等

  • More than a tape recorder: The ALT and meaningful input, Raymond Hoogenboom, JALT MyShare, 2022年11月06日, 英語
  • The ALT as a Valuable Source of Comprehensible InputInside the English Language Classroom in Japan, 2016 Skill Development Conference, Gunma Prefectural Board of Education, 2016年
  • The EFL curriculum, comprehensible input, and the ALT., 2012 ALT Skill Development Conference, Gunma Board of Education, 2012年
  • The EFL curriculum, comprehensible input, and the ALT, Part II, 2013 ALT Skill Development Conference, Gunma Board of Education, 2013年
  • Getting a good start on an extensive listening audio journal project for college freshmen, Second Dual-Myshare Event, Starting the Year off Right, JALT Saitama Chapter, 2015年
  • Increasing students’ output with audio journals, The 26th Annual JALT-Gunma Summer Workshop at Kusatsu, 2015年
  • Extensive listening and response journals: Increasing input and output, The 7th Annual Extensive Reading Seminar, Japan Association of Language Teachers, 2014年
  • The role of ALT in Japanese primary and secondary school English education, 2014 ALT Skill Development Conference, Gunma Board of Education, 2015年
  • 聴覚障害者の読み特性に配慮した英語の音声認識字幕呈示, 日本特殊教育学会、第48回大会, 2010年
  • The ALT as a Valuable Source of Comprehensible InputInside the English Language Classroom in Japan, 2016 Skill Development Conference, Gunma Prefectural Board of Education, 2016年
  • The EFL curriculum, comprehensible input, and the ALT., 2012 ALT Skill Development Conference, Gunma Board of Education, 2012年
  • The EFL curriculum, comprehensible input, and the ALT, Part II, 2013 ALT Skill Development Conference, Gunma Board of Education, 2013年
  • Getting a good start on an extensive listening audio journal project for college freshmen, Second Dual-Myshare Event, Starting the Year off Right, JALT Saitama Chapter, 2015年
  • Increasing students’ output with audio journals, The 26th Annual JALT-Gunma Summer Workshop at Kusatsu, 2015年
  • Extensive listening and response journals: Increasing input and output, The 7th Annual Extensive Reading Seminar, Japan Association of Language Teachers, 2014年
  • The role of ALT in Japanese primary and secondary school English education, 2014 ALT Skill Development Conference, Gunma Board of Education, 2015年

学術貢献活動

  • 全国語学教育学会, 学会・研究会等, 群馬支部広報委員長, 2020年, 2021年, Zoom, 群馬支部のイベント5回, 国際学術貢献している


Copyright © MEDIA FUSION Co.,Ltd. All rights reserved.