米国における日系ラテンアメリカ人の教育戦略―日系ペルー人の強制収容後の米国社会への適応の経験から―, 松田デレク, 2024年02月, イベロアメリカ研究, 45, 87, 71, 94, 研究論文(学術雑誌)
The Global Intercultural Dialogue: Finding Connections and Creating Meaning Across Cultures, Schnickel Jacob; Yang Alice Siqin; Pinillos Matsuda Derek Kenji, 2023年03月, 実践女子大学CLEIPジャーナル, 9, 17, 28, 研究論文(大学,研究機関等紀要)
People Who Move among Cultures and Languages Japanese Descendants in the U.S. from Peru, Derek K. Pinillos Matsuda, 2023年02月, SCIENTIA MORALITAS CONFERENCE PROCEEDINGS, SCIENTIA MORALITAS CONFERENCE PROCEEDINGS, 47, 55, 研究論文(国際会議プロシーディングス)
The Importance of International Inter-Disciplinary Lectures: AnEducational Innovation System for Enhancing Students' Job Hunting, A.M. Lara Palma, R. Brotons Cano, A. Jimenez, M.M. Delgado Hurtado, O. Valencia, M. M. Jimeno Bulnes, D. Matsuda, 2022年07月, Proceedings of EDULEARN22 Conference, 5493, 5501, 研究論文(国際会議プロシーディングス)
Heading for Inter-Disciplinary Lectures: An International Collaborative Team Activity Carried Out Between an Asian and European Universities, A.M. Lara Palma, R. Brotons Cano, O. Valencia, D. Matsuda, 2022年03月, Proceedings of INTED2022 Conference, 1656, 1661, 研究論文(国際会議プロシーディングス)
「移動する子ども」と文化的アイデンティティ ―ペルーにルーツを持つ日系米国人の記憶より―, 松田デレク, 2022年03月, 学苑 昭和女子大学紀要, 969, 24, 34, 研究論文(大学,研究機関等紀要)
Non-Japanese Students in the Public Education, Derek K. Pinillos Matsuda, 2021年05月, Re-imagining the Tower of Babel, Re-imagining the Tower of Babel, 102, 110
「ペルー系ニューカマー第二世代保護者」の教育戦略 : 「第一世代保護者」との比較と外国人児童生徒の教育支援への示唆, 松田 デレク, 2019年, 国際教育評論, 15, 1, 15
Los principios de las políticas educativas en Japón sobre la atención a los estudiantes con raíces en el extranjero: una comparación con las políticas educativas sobre inmigrantes de Australia y Francia, PINILLOS MATSUDA; Derek Kenji, 2018年02月, Educación, Educación, 27, 52, 119, 139
在日ペルー人児童生徒の教育問題と保護者の意識 : 神奈川県の在日ペルー人保護者への質的調査 (『上智大学教育学論集』50号記念号), PINILLOS MATSUDA Derek Kenji, 2016年03月, 上智大学教育学論集, 50, 67, 81, 研究論文(大学,研究機関等紀要)
International education narratives. Transdisciplinary educative innovation experiences based on bilingual teaching, 分担執筆, 異文化マインドを育むCOIL, pp.121-140, ブルゴス大学, 2022年09月, ISBN: 9788418465345
Comparative Perspectives on Gender Equality in Japan and Norway, 共著, Vivian Anette Lagesen; Guro Korsnes; KristensenORCID Icon; Siri Øyslebø Sørensen; Derek Matsuda, Making it in academia: A study of career narratives of men and women professors in Norway and Japan, Routledge, 2021年
外国につながる子どもの日本語教育, その他, 西川, 朋美; 窪津, 宏美, Column 05 外国人児童生徒だった経験から学んだこと, くろしお出版, 2022年11月, v, 199p, ISBN: 9784874249208
日本に住む多文化の子どもと教育<増補版> (コラム:多文化家庭に育って), 分担執筆, 宮崎幸江, pp.13-14, pp. 47-48, pp. 70-71, pp. 165-166, 上智大学出版, 2016年04月, ISBN: 9784324101414
南米につながる子どもたちと教育-複数文化を「力」に変えていくために-(特集2:「移動する子ども」として日本で暮らすということ), 分担執筆, 牛田千鶴, pp. 193- 201, 行路社, 2014年08月, ISBN: 9784875343004
移動する人々のコミュニティにおける教育 - 米国における日系ラテンアメリカ人を事例に -, ピニロス・マツダ・デレク・ケンジ, 第59回日本比較教育学会, 2023年06月18日, 2023年06月17日, 2023年06月18日, 日本語
Transnational People and their Educational Strategies: A Case Study of Japanese Latin Americans in the U.S., Derek Kenji PINILLOS MATSUDA, 第44回異文化間教育学会, 2023年06月10日, 2023年06月10日, 2023年06月11日, 英語
Minority and Cultural Identity―A study of Japanese Peruvians in the U.S. ―, PINILLOS MATSUDA; Derek Kenji, 第43回異文化間教育学会, 2022年06月11日, 2022年06月10日, 2022年06月12日, 英語
People who move among cultures and languages: Japanese descendants in the U.S. from Peru, DerekKPinillosMatsuda, Latin American Studies Association, 2022年02月17日, 2022年02月15日, 2022年02月19日, 英語
People who move among cultures and languages, Pinillos Matsuda Derek Kenji, Inaugural SACRU Research Student Seminar 2021 A sustainable future: research delivering impact for the 21st century, 2021年11月09日, 2021年11月08日, 2021年11月11日, 英語
『多文化を背景に持って日本で暮らすということ:多文化共生社会の実現のための地域日本語教室』, ピニロス マツダ; デレク ケンジ, 活動基礎講座, 2019年06月16日, 日本語
多文化教育理論を基盤とした在日外国人児童生徒の教育に関する一考察―これまでの日本における教育政策から, ピニロス マツダ; デレク ケンジ, 第54回日本比較教育学会, 2018年06月24日, 日本語
在日ペルー人保護者の教育観:神奈川県における質的調査より, 松田デレク, 移民二世からの研究発信, 2018年06月23日, 日本語
バックグランドの違いによって生じる外国人保護者の教育観の差異:在日ペルー人保護者を対象とした質的調査より, ピニロス マツダ; デレク ケンジ, 第53回日本比較教育学会, 2017年06月25日, 日本語
グローバルシチズンシップと革新的な教育, 杉村美紀; James. H Williams; ピニロス・マツダ・デレク・ケンジ; 林芷伊, 第53回日本比較教育学会, 2017年06月23日, 英語
アカデミア内外での文化外交「地球市民としての学生」, ピニロス マツダ; デレク ケンジ, トランスアトランティック・ダイアログ2017 ルクセンブルク大学, 2017年05月25日, 英語
在日ペルー人保護者の教育戦略, ピニロス マツダ; デレク ケンジ, 第37回日本ラテンアメリカ学会, 2016年06月04日, 日本語
ペルー人家庭の日本での教育戦略, ピニロス マツダ; デレク ケンジ, Comparative Education Society of Hong Kong Annual Conference 2015 Hong Kong University, 2015年02月07日, 英語
K県におけるペルー人児童生徒と保護者の教育に関する一考察, 松田デレク, 第35回異文化間教育学会, 2014年06月07日, 日本語
海外つながりの若者へのメッセージー私の「ルート」から学んだこと, Matsuda, Derek; YANASE, Flavia; YAMANAKA, Hana; MILAGROS Tracy, 明治学院大学内なる国際化プロジェクト, 2023年05月27日, 日本語
在日日系人としての役割, Derek Kenji PINILLOS MATSUDA, 次世代日系人との連携可能性検討事業, 2023年05月24日, 日本語
Desafíos que enfrentan los Nikkeis en Japón Esfuerzos de la sociedad japonesa, Derek Kenji PINILLOS MATSUDA, 日系社会研修(多文化共生推進/日系協力型), 2023年05月11日, スペイン語