Researcher Database

KANAZAWA Takayuki
Special Needs Education course
Professor
Last Updated :2024/03/29

Researcher Profile and Settings

Researcher

  • Name

    KANAZAWA Takayuki

Affiliation

  • Special Needs Education course, Professor

Profile and Settings

  • Name

    Kanazawa, Takayuki

Affiliation

  • Gunma University, Professor

Affiliation

  • Affiliation

    Cooperative Faculty of Education
  • Job title

    Professor

Education

  • 1998, University of Tsukuba, Graduate School, Division of Special Education
  • 1994, Tokyo Gakugei University, Faculty of Education
  • 1998, University of Tsukuba
  • 1994, Tokyo Gakugei University, Faculty of Education

Degree

  • (BLANK)

Research Experience

  • 1998, 2000, Tsukuba University, Technical Official
  • 2000, Tsukuba University, Research Assistant
  • 2000, Gunma University, Lecturer
  • 1998, 2000, University of Tsukuba
  • 2000, University of Tsukuba
  • 2000, Gunma University
  • 2003, Gunma University

Research Activities

Research Areas

  • Humanities & social sciences, Special needs education

Research Interests

  • deaf
  • special education
  • sociology

Published Papers

  • An Application of Real-Time Captioning System Using Automatic Speech Recognition Technology to College EFL Education for Deaf and Hard-of-hearing Students, Hoogenboom\, R. B,K. Uehara,T. Kanazawa,S. Nakano,H. Kuroki,S.Ino,T. Ifukube, 2008, Gunma University Annual Research Reports, Cultural Science Series, Vol. 57, 95, 113
  • A sociological study of construction of support system for deaf and hard-of-hearing university students : a social constructionist approach, KANAZAWA Takayuki, May 2012, 34, 2, 165, 178
  • Examining the Concept of ʻSupportʼ in Special Needs Education, KANAZAWA Takayuki, 2013, The Journal of Educational Sociology, 92, 0, 7, 23
  • The interpretation of Japanese sign language compound words, NAKANO Satoko;;;;;;, 2015, Interpreting and Translation Studies: The Journal of the Japan Association for Interpreting and Translation Studies, 15, 0, 17, 34

Presentations

  • Softwere "SR-LAN2DASH" Development for Better Tasking Related to Real-Time Speech Recognition Captioning., 10th Asia Pacific Congress on Deafness, 2009
  • ろう重複児をめぐる教育現場および学校卒業後の実態と課題, 日本特殊教育学会 第40回大会, 2002
  • 知的障害養護学校の諸活動におけるユーロビートの導入(2)―聴覚障害を併せ持つ児童への応用―, 日本特殊教育学会 第40回大会, 2002
  • ろう重複児をめぐる教育現場および学校卒業後の実態と課題(2)―ろう学校と養護学校の,それぞれの場でのコミュニケーション環境を考える―, 日本特殊教育学会 第41回大会, 2003
  • 聾学校における聾重複障害児の「個別の指導計画」作成に関する一考察―コミュニケーションモードの選択と関連から―, 日本特別ニーズ教育学会 第10回記念研究大会, 2004
  • 聴覚障害学生の情報保障手段としての音声認識システムの活用―聴覚障害学生のニーズに即したシステムの構築―, 日本特別ニーズ教育学会 第10回記念研究大会, 2004
  • 知的障害養護学校の諸活動におけるユーロビートの導入(1)―サイン音楽としての活用の試み―, 日本特殊教育学会 第40回大会, 2002
  • 高等教育機関における聴覚障害学生のための遠隔型音声字幕化システムの活用, 日本特殊教育学会 第42回大会, 2004
  • 音声認識技術を利用した字幕呈示システムに関する研究―話し言葉の性質が字幕の読みに与える影響と改善への提案―, 日本特殊教育学会第45回大会, 2007
  • 聴覚障害学生高等教育支援ネットワークの構築に向けて, 日本特殊教育学会第43回大会, 2005
  • 大学のバリアフリーのいま -障害学生支援と障害教職員雇用-, 日本特殊教育学会第44回大会, 2006
  • 聴覚障害学生高等教育支援ネットワークの構築(2) -講義保障システム構築の現状とあるべき姿-, 日本特殊教育学会第44回大会, 2006
  • 現場実習における従業員への働きかけの在り方に関する考察 -従業員の共感的な理解を得るための障害特性についての説明に注目して-, 日本特殊教育学会第45回大会, 2007
  • ろう重複障害児と聴者教員の相互行為に関する一考察 -A聾学校Y君の事例を通して-, 日本特殊教育学会第45回大会, 2007
  • 聾教育指導法の構築過程に関する一研究, 日本特殊教育学会第37回大会発表論文集、30, 1999
  • 手話を使用している聾児の空間座標系に関する予備的研究, 日本特殊教育学会第37回大会発表論文集、27, 1999
  • 音声同時字幕システムの読みやすさに関する実験的研究-改行の挿入が読みやすさに及ぼす影響-, 日本特殊教育学会第46回大会, 2008
  • 大学の資源を活用した現場実習のあり方に関する実施的検討, 日本特殊教育学会第46回大会, 2008
  • Softwere "SR-LAN2DASH" Development for Better Tasking Related to Real-Time Speech Recognition Captioning., 10th Asia Pacific Congress on Deafness, 2009
  • 遠隔通信技術による聴覚障害学生支援の実運用に向けた課題, 日本特殊教育学会第47回大会, 2009
  • 遠隔通信技術を活用した聴覚障害学生支援-携帯電話を利用した情報保障システムの活用可能性-, 日本特殊教育学会第47回大会, 2009
  • 聴覚障害者の読み特性に配慮した英語の音声認識字幕呈示―日本語と英語の違いをふまえて―, 日本特殊教育学会第48回大会, 2010
  • 聴覚障害児・者のモバイル型遠隔情報保障システムの利用に対するニーズ―従来型の情報保障手段との比較を通して―, 日本特殊教育学会第49回大会, 2011
  • 聴覚障害児の言語力に対応した要約筆記の手法に関する予備的検討, 2013
  • ろう通訳の訳出表現に関する予備的検討 国語の授業における聴覚特別支援学校教員の手話表現との比較, 2016


Copyright © MEDIA FUSION Co.,Ltd. All rights reserved.