Researcher Database

NAKAMURA Yasukazu
Special Needs Education course
Associate Professor
Last Updated :2024/03/29

Researcher Profile and Settings

Researcher

  • Name

    NAKAMURA Yasukazu

Affiliation

  • Special Needs Education course, Associate Professor

Profile and Settings

  • Name

    Nakamura, Yasukazu

Alternate Names

  • 中村保和
  • 川住隆一

Affiliation

  • Gunma University, Associate Professor
  • Gunma University, Associate Professor

Affiliation

  • Affiliation

    Cooperative Faculty of Education

Education

  • Apr. 2003, Sep. 2007
  • Apr. 2000, Mar. 2002, Gunma University, Graduate School of Education
  • Apr. 1996, Mar. 2000

Research Experience

  • Oct. 2007, Mar. 2011, Associate prof lecturer lv
  • Apr. 2011, Mar. 2020, Associate prof lecturer lv
  • Apr. 2020, 9999, Associate prof lecturer lv

Actual results of the joint research and commissioned research

  • Apr. 2012

Research Activities

Research Areas

  • Humanities & social sciences, Special needs education

Research Themes

  • Personal, Special Support Education, Grant-in-Aid for Scientific Research

Published Papers

  • 後天盲ろう生徒との食事場面における共同的活動の様相, 中村 保和, Feb. 2011, 第35号, 225-234
  • 知的障害のある高校生との学習経過についての一考察 ― 解答行動におけるやりとりの様相に着目して ―, 本島 みゆき,中村 保和, 2018, 67, 219-229
  • 先天盲ろうの子どもとかかわり手とのコミュニケーションに関する研究動向, 中村 保和, Oct. 2017, 55, 3, 171-181
  • 知的障害のある弱視児との共同活動の展開に関する実践研究-ハーマン・ストライフ症候群を対象に-, 大槻 萌,中村 保和, 2017, 66, 167-181
  • ハーラーマン・ストライフ症候群児に対する家庭訪問による教育的係わり合いの経過に関する一考察, 中村 保和, 2016, 65, 145-159
  • 知的障害児・者のコミュニケーションの拡大を目指した教育的係わり , 小竹 利夫,小関 真奈美,中村 保和,小関 真奈美, 2017, 34, 101-106
  • 共創コミュニケーションのパラダイム-体系と概念-, 中村 保和,岡澤 慎一,土谷 良巳, 2016, 13-34
  • Changes in Small Involuntary Movements and Heart Rate in a Young Child With Profound and Multiple Disabilities in Responsive Environments, KAWASUMI Ryuichi; SATO Ayako; OKAZAWA Shin-ichi; NAKAMURA Yasukazu; SASAHARA Miku, 2008, The Japanese Journal of Special Education, 46, 2, 81, 92, Scientific journal
  • 先天盲ろうの子どもとかかわり手とのコミュニケーションに関する研究動向, 中村 保和, Oct. 2017, 55, 3, 171
  • Communication Between Children With Congenital Deafblindness and Their Partners: A Review, NAKAMURA Yasukazu, 2017, The Japanese Journal of Special Education, 55, 3, 171, 181
  • Learning progress of calculation on paper of addition in a student with intellectual disability ―Case study focusing on interactive learning―, 小林和佳; 中村保和, 12 Mar. 2021, 38, 241, 254, Research institution
  • A Study of a Qualitative Transformation of Joint Activities Between a Amblyopic Child with Intellectual Disabilities and a Partner, 大槻萌; 中村保和, 31 Jan. 2020, 69, 161, 177, Research institution
  • A Study of Learning Process of a High School Student with Intellectual Disability ── Focusing on the Aspect of the Interaction with Answering Behavior ──, 本島みゆき; 中村保和, 31 Jan. 2018, 67, 219, 229, Research institution
  • Educational Approaches Aiming at Promotion of a Communication of People With Intellectual Disability, 小竹利夫; 小関真奈美; 中村保和, 20 Mar. 2017, 34, 101, 106, Research institution
  • A Practice Study on the Development of Joint Activities between a Child with Partially Sight with Intellectual Disability and a Partner ── Subject of Child with Hallerman-Streiff Syndrome ──, 大槻, 萌; OTSUKI, Moe; NAKAMURA, Yasukazu, 16 Feb. 2017, 66, 2, 167, 181, Research institution
  • Communication Between Children With Congenital Deafblindness and Their Partners: A Review, NAKAMURA Yasukazu, 2017, The Japanese Journal of Special Education, 55, 3, 171, 181, Scientific journal
  • ハーラーマン・ストライフ症候群児に対する家庭訪問による教育的係わり合いの経過に関する一考察, 中村 保和, 2016, 65, 145, 159, Research institution
  • 後天盲ろう生徒との食事場面における共同的活動の様相, 中村, 保和, 18 Feb. 2011, 35, 225, 234, Research institution
  • Developments of Inquiry-Based Teaching in the First Year of Teacher Training Program :Collaborative Research on “Studies of Educational Practice" at Faculty of Education and Regional Studies, University of Fukui, Part 1, 遠藤, 貴広; 中村, 保和; 八田, 幸恵; 廣澤, 愛子; 松本, 健一; 柳沢, 昌一, 31 Jan. 2009, 33, 11, 22, Research institution
  • 医療的ケア場面における重度・重複障害者の状況把握の促進過程, 笹原 未来; 川住 隆一, 2009, 47, 4, 231, 243
  • 弱視ろう児における「過去の出来事」関する会話の特徴と維持, 中村保和・川住隆一, Dec. 2007, 56, 1, 229, 245, Research institution
  • 弱視ろう児に対するコミュニケーション支援--大学における教育相談でのかかわりを通して, 中村 保和; 川住 隆一, Mar. 2007, 7, 59, 68, Research institution
  • Joint Activities Between a Youth Who is Deafblind and an Intervener : Operational Definitions of Joint Tactile Attention, NAKAMURA Yasukazu; KAWASUMI Ryuichi, 2007, The Japanese Journal of Special Education, 45, 4, 179, 193, Scientific journal
  • Leisure Activities of Deafblind Children and Youth Who Are Deafblind : A Questionnaire Survey of Parents, NAKAMURA Yasukazu; KAWASUMI Ryuichi, 2007, The Japanese Journal of Special Education, 44, 5, 301, 313, Scientific journal
  • 実践研究 弱視ろう児への組織的な働きかけにおける会話状況の展開過程--話し相手による情報保障に視点をおいて, 中村 保和; 川住 隆一, 2006, The Japanese Journal of Special Education, 44, 1, 35, 46, Scientific journal
  • 自発的な身体の動きがまったく見いだされなかった超重症児に対する教育的対応の展開過程, 岡澤 慎一; 川住 隆一, 2005, 43, 3, 203, 214
  • 重症心身障害者間相互におけるコミュニケーションの促進, 岡澤 慎一; 川住 隆一, 2004, 42, 4, 303, 315
  • 盲ろう児の余暇活動に関する基礎的考察, 中村保和; 川住隆一, 2004, 52, 319, 336, Research institution
  • 手で食べる―盲聾肢体不自由児の摂食行動拡大の経過―, 中村保和, 2003, 7, 1, 45, 52, Scientific journal

MISC

  • 超重症児2事例に見られた「不随意的」微弱微細運動の意義に関する検討, 佐藤彩子; 中村保和; 岡澤慎一; 笹原未来; 川住隆一, 2007
  • 重症心身障害者間で提示された話題内容, 川住隆一; 岡澤慎一; 中村保和, 2005, 22, 29
  • 重症心身障害者間の話し合い活動における話題内容の拡がりを促す取り組み―スイッチによる写真撮影活動と電動式牽引機を利用した移動活動の実施―, 岡澤慎一; 川住隆一; 中村保和, 2005, 30, 55
  • 障害の重い子どもとの学習と対話をめぐる実践的検討(2)-対話のなかで共創的に成り立つ学習の実相に関する事実経過の集積-, 岡澤慎一; 中村保和; 笹原未来; 菅井裕行, 2019, 57th
  • 超重症児の学習活動へのアプローチ-教育的係わり合いのプロセスや実践を支える枠組みの検討を中心に-, 岡澤慎一; 中村保和; 寺本淳志; 菅井裕行; 土谷良巳, 2017, 52nd
  • 共創コミュニケーションのパラダイム-体系と概念-, 中村 保和; 岡澤 慎一; 土谷 良巳, 2016, 13, 34
  • JF05 障害の重い人の教育における「課題学習」の意義 : 現代的状況を踏まえた実践的再考(自主企画シンポジウム), 岡澤 慎一; 中村 保和; 土谷 良巳; 菅井 裕行, 2015, 57, 86, 87
  • 障害の重い子どもが取り組む学習とは(続)-その多面性について-, 土谷良巳; 菅井裕行; 笹原未来; 中村保和; 岡澤慎一, 2014, 56th
  • JH09 障害の重い子どもが取り組む学習とは(続) : その多面性について(自主企画シンポジウム), 土谷 良巳; 中村 保和; 菅井 裕行; 岡澤 慎一; 笹原 未来, 2014, 56, 152, 153
  • 先天性盲ろう児との共創コミュニケーションの様相-(1)Dyadic interactionsに関する実践を巡って-, 中村保和; 岡澤慎一; 笹原未来; 土谷良巳; 菅井裕行, 2013, 51st
  • JD02 障害の重い子どもが取り組む学習とは : その現代的課題と展望(自主企画シンポジウム), 土谷 良巳; 中村 保和; 菅井 裕行; 岡澤 慎一; 笹原 未来, 2013, 55, S96, S97
  • 重度・重複障害教育における共創コミュニケーションの課題と展望, 笹原未来; 岡澤慎一; 中村保和, 2012, 54th
  • G3. 重度・重複障害教育における共創コミュニケーションの課題と展望(自主企画シンポジウム), 菅井 裕行; 笹原 未来; 岡澤 慎一; 中村 保和; 土谷 良巳, 2012, 54, 912, 913
  • Facilitating exploratory manipulations by a girl with Rett syndrome: a case study, 笹原 未来; 川住 隆一, May 2011, The Japanese journal of special education, 49, 1, 61, 71
  • The process of approaching behavior in a girl with Rett Syndrome, 笹原 未来; 川住 隆一, Dec. 2010, Annual report, 59, 1, 239, 253
  • 先天性盲ろう児へのコミュニケーション支援(自主シンポジウム31,日本特殊教育学会第47回大会シンポジウム報告), 菅井 裕行; 中村 保和; 柴田 保之; 土谷 良巳, 31 Jan. 2010, 47, 5, 378, 379
  • 医療的ケア場面における重度・重複障害者とのコミュニケーションに関する研究, 笹原 未来; 川住 隆一, Mar. 2008, 8, 47, 57
  • 先天性盲ろう児の初期コミュニケーション(自主シンポジウム29,日本特殊教育学会第45回大会シンポジウム報告), 菅井 裕行; 土谷 良巳; 中村 保和; 松田 直; 神尾 裕治, 31 Jan. 2008, 45, 5, 327, 328
  • 医療的ケアを要し自発的運動が困難な重度・重複障害者へのコミュニケーション支援, 笹原 未来; 川住 隆一, Mar. 2007, 7, 69, 82
  • 重症心身障害者の食事行動の改変過程とその際の援助方略の検討, 岡澤 慎一; 川住 隆一, Dec. 2005, 54, 1, 271, 293
  • 障害児教育における学校コソサルテーションの展望, 菅井 裕行; 川住 隆一, Oct. 2004, 53, 1, 299, 310
  • 成人期重症心身障害事例における生涯学習支援の検討--コミュニケーション関係の成立・促進に視点をおいた教育実践からの考察, 岡澤 慎一; 川住 隆一, Mar. 2003, 51, 265, 286

Books etc

  • 障がいの重い子どもと係わり合う教育:実践事例から読みとく特別支援教育Ⅱ, Joint editor, Nov. 2018
  • 障がいの重い子どもと係わり合う教育:実践事例から読みとく特別支援教育Ⅰ, Compilation, Sep. 2018
  • 知的障害者とともに大学で学ぶ-東北大学オープンカレッジ「杜のまなびや」の取り組み-, Contributor, Mar. 2022
  • 施設で生きる:省察的実践者が育つコミュニティを創る, Contributor, Sep. 2017
  • ゆっくりじっくりスローライフ教育, Contributor, Jul. 2011

Presentations

  • 障害の重い子どもと係わり合うなかにある実践研究 ―教育実践研究のあり方をめぐって―, 岡澤慎一; 中村保和; 菅井裕行; 笹原未来; 土谷良巳, 日本特殊教育学会 第59回大会, 20 Sep. 2021, 18 Sep. 2021, 20 Sep. 2021
  • 先天盲ろうにおけるケースストーリー研究Ⅲ ―身体接触を拒み明確な発信がほとんどみられなかった重度肢体不自由をあわせ有する 先天盲ろうの子どもとの相互的「やりとり」形成の経過―, 中村保和; 菅井裕行; 岡澤慎一; 阿部真由美; 寺本淳志, 日本特殊教育学会 第57回大会, 23 Sep. 2019
  • Aspects of triadic interaction with a child who is congenital deafblind, Yasukazu Nakamura, 17th DbI World Conference 2019 (Pre-conference DbI Communication Network), 12 Aug. 2019, English
  • 実践事例から読みとく重複障害教育 ―「重度・重複障害児の事例研究(国立特殊教育総合研究所)」からの考察―, 菅井裕行; 松田直; 川住隆一; 土谷良巳; 中村保和; 岡澤慎一, 日本特殊教育学会 第56回大会, 24 Sep. 2018
  • 障害の重い子どもとの学習と対話をめぐる実践的検討 ―(1)その実相としての実践事例の省察を中心に―, 岡澤慎一; 中村保和; 土谷良巳; 寺本淳志; 菅井裕行, 日本特殊教育学会 第56回大会, 23 Sep. 2018
  • 先天盲ろうにおけるケースストーリー研究Ⅱ ―弱視ろうから全盲ろうとなった子どもと家庭へのチームアプローチからの考察―, 中村保和; 菅井裕行; 岡澤慎一; 阿尾有朋; 土谷良巳, 日本特殊教育学会 第56回大会, 23 Sep. 2018
  • 超重症児の学習活動へのアプローチ-教育的係わり合いのプロセスや実践を支える枠組みの検討を中心に-, 日本発達障害学会, 2017
  • 先天盲ろうにおけるケースストーリー研究Ⅰ-弱視ろうから全盲ろうとなった事例に対する長期的支援からの考察-, 日本特殊教育学会, 2017
  • 重症心身障害児(者)との教育的係わり合いの共創-やりとりやコミュニケーションにおける実相をめぐって-, 日本発達障害学会第51回大会, 2016
  • 重度・重複障害教育におけるコミュニケーション研究の展望-子どもとの係わり合いの事実から創出される現代的課題の検討-, 日本特殊教育学会第54回大会, 2016
  • 先天盲ろう児との共創コミュニケーションの様相-(4)Transition to the cultural language に関する実践を巡って-, 日本特殊教育学会第54回大会, 2016
  • 重複障害教育から創出された教育実践の視点の共有と今後の教育のあり方, 日本特殊教育学会, 2012
  • 重度・重複障害教育における共創コミュニケーションの課題と展望, 日本教育心理学会, 2012
  • 先天盲ろう児との共創コミュニケーションアプローチ-「対話」としてのコミュニケーションに関する実践を巡って-, 日本特殊教育学会, 2012
  • 先天盲ろう児との共創コミュニケーション研究, 日本特殊教育学会, 2011

Research Projects

  • Apr. 2018, Mar. 2021, Principal investigator, 18K02783
  • Apr. 2016, Mar. 2020, Coinvestigator, 16K04810
  • Data base of co-creative communication with children who are congenital deafblind, TSUCHIYA Yoshimi; SUGAI Hiroyuki; OKAZAWA Shinichi; SASAHARA Miku; NAKAMURA Yasukazu, Japan Society for the Promotion of Science, Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (C), Grant-in-Aid for Scientific Research (C), Joetsu University of Education, Apr. 2012, Mar. 2016, Coinvestigator, The data base of co-creative communication with children who are congenital deafblind was constructed. The number of subjects was thirteen children who are congenital deafblind. The data base is based on two categories "Contact and Social Interaction" and " Shared Meaning and Narratives". The data base has sixty four episodes with video clips and episodes descriptions., 24531240
  • Action Research on Joint Attention for Children with Deafblindness and Multiple Disabilities with sensory impairment, NAKAMURA Yasukazu, Japan Society for the Promotion of Science, Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Young Scientists (B), Grant-in-Aid for Young Scientists (B), Gunma University, 2011, 2013, Principal investigator, The purpose of the present study was aspects of Joint Attention for children with deafblindness and multiple disabilities with sensory impairment, and to clarify a method of the approach on initial communication. In the following, the video tape which recorded the progress of interactions with child who has residual vision and mental retardation was analyzed. As a result, some conditions of the allocation of attention were clarified, which is very important to establish triadic interactions., 23730859
  • A survey research on European perspective of co-creating communication for congenital deafblind children, SUGAI Hiroyuki; TSUCHIYA Yoshimi; SHIBATA Yasuyuki; NAKAMURA Yasukazu; OKAZAWA Shinichi; SASAHARA Miku, Japan Society for the Promotion of Science, Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (B), Grant-in-Aid for Scientific Research (B), Miyagi University of Education, 2008, 2010, Coinvestigator, This study was aimed at investigating the new perspective concerning the educational theory for congenital deafblind children, co-creating communication, which has developed among the European country. The method was to collect recent information of theoretical and educational issue, and compare these contents to our research outcome developed in Japan. We visited researchers and practitioners in UK and Nordic countries, participated the conference held in Europe by DbICN, and invited two researchers to our country from UK for study meeting and workshop. The basic concept, redeeming feature of co-creating communication, and common vision to our approach, were come out., 20402068
  • Action research of joint activities of children whit deafblindness and severe disabilities, NAKAMURA Yasukazu, Japan Society for the Promotion of Science, Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Young Scientists (Start-up), Grant-in-Aid for Young Scientists (Start-up), University of Fukui, 2008, 2009, Principal investigator, 20830033
  • Apr. 2022, Mar. 2025, Principal investigator, 22K02761


Copyright © MEDIA FUSION Co.,Ltd. All rights reserved.