Researcher Database

WATANABE Takako
English Education course
Professor
Last Updated :2025/03/27

Researcher Profile and Settings

Researcher

  • Name

    WATANABE Takako

Profile and Settings

  • Name

    Watanabe, Takako

Foreign language

  • Use in presentation

    English
  • Use in publication

    English

Affiliation

  • Gunma University, Professor

Education

  • 1993
  • 2012
  • 1993, University of Exeter, Graduate School, Division of Language Education

Degree

  • Master of Education

Association Memberships

  • NALDIC National Association of Language Development
  • in Curriculum

Research Experience

  • 1993, 1998, Yamaguchi University, Part-time Lecturer
  • 1995, 2001, Tokushima University, Part-time Lecturer
  • 1996, 1997, Baiko Jogakuin University, Part-time Lecturer
  • 1998, - Gunma University, Full-time Lecturer
  • 1999, - Takasaki K(]E87BF[)zai University, Part-time Lecturer
  • 1993, 1998, Yamaguchi University
  • 1995, 2001, The University of Tokushima
  • 1996, 1997
  • 1998
  • 1999

Joint research and hope theme

  • Gender in the Japanese Language, Technical consulting:Impossible, Joint Research:Impossible, Others:Impossible
  • Education Policy of Teaching EAL in England, Technical consulting:Impossible, Joint Research:Possible, Others:Impossible
  • Industry-academia Collaboration, Technical consulting:Impossible, Joint Research:Possible, Others:Impossible

Actual results of the joint research and commissioned research

  • Apr. 2001, Mar. 2002
  • Apr. 2005, Mar. 2008
  • Apr. 2008, Mar. 2009
  • Apr. 2008, Mar. 2009
  • Apr. 2007, Mar. 2009
  • Apr. 2009, Mar. 2010
  • Apr. 2009, Mar. 2012

Research Activities

Research Areas

  • Humanities & social sciences, Foreign language education
  • Humanities & social sciences, Science education

Research Interests

  • Content and Language Integrated Learning
  • Teaching English at primary schools
  • Language education
  • Intercultural communication
  • Language education policy

Research Themes

  • Language Education Policy for Ethnic Minority Children in England, Language Teaching Education Policy for Ethnic Minority , Personal, 2006, 2008, Foreign Language Education, Pedagogy, Grant-in-Aid for Scientific Research
  • A Study of Content and Language Integrated Learning in Finland., TEFL  CLIL Finland, Personal, 2008, 2009, Foreign Language Education, 0135 (Japanese Only)
  • educational Inclusion for Ethnic Minority Children in England., Inclusion ethnic minority England, Personal, 2009, 2001, Special Support Education, Grant-in-Aid for Scientific Research

Published Papers

  • 外国につながる子どもたちのための読み聞かせ日本語学習教材開発の試み, 渡部孝子、齋江貴志, Mar. 2022, 第21号, 41, 50, Research institution
  • A Case Study of Teaching JSL in an Elementary School, Takako WATANABE, 31 Mar. 2020, 19, 63, 70, Research institution
  • Application of Storytelling to Teaching English as a Foreign Language in Japanese Elementary Schools, WATANABE TAKAKO / Keiauna KIMMEL, Mar. 2007, Gunma University Kyooiku Jissen Kenkyu
  • 群馬県における地域日本語入門教材制作の試みー『共育』に向けた日本語ボランティアの活動の模索ー, 渡部 孝子 / 東樹和美 / 弥城節子, Mar. 2002, 第2号、pp.51-63
  • Short Exercises Based on Structured Group Encounter, WATANABE, Takako / SAIKI, Yukari / STEELE, Michele, Mar. 2004, Journal of Yamaguchi Chapter
  • 教員養成課程における小学校英語教育カリキュラムへの提言:「公開講座」と「県との連携小学校英語活動ワークショップ」を通して, 上原景子 /渡部孝子/ レイモンド・フーゲンブーム / 清水武雄 / ジョン・リピー, Mar. 2006, 第5号 77-94頁
  • 子供向け日本語教材における性別役割分業の描写ージェンダー・フリーの教材を目指して, 渡部 孝子, Mar. 2001, 創刊号:71-84
  • 日本語力を向上するために必要な能力, 渡部 孝子, Jul. 2003, 432号:108-116
  • 小学校英語活動における学部・附属小学校との連携について , 渡部 孝子 上原 景子 レイモンド・フーゲンブーム   木口 卓哉  井口 克三 内田 敬久  川端良信, Mar. 2007
  • 構成的グループ・エンカウンターと日本語教育ー日本語を通して異文化理解を深めるために, 渡部孝子, Sep. 2000, pp.37-46
  • フィンランドの小学校英語科教科書に描かれる異文化- 日本の小学校外国語活動に向けて ― , 渡部孝子, Mar. 2009, 59, 89-100
  • Error Analysis of English Spellings Produced by Primary School Pupils in China, Mei LI、 Takako WATANABE、Keiauna KIMMEL、 Takeo SHIMIZU, Mar. 2009, Journal of Teaching Methodology, Gunma University
  • 小学校英語教育に関する基礎事例研究 その2 -公立小学校における保護者の意識調査の結果から― , 渡部孝子・園田敦子, Mar. 2009, 8, 99-108
  • 小学校英語活動における Content-Language Integrated Learning応用の可能性 ― 英語科授業総合演習Ⅱの取り組みから ― , 渡部孝子, Mar. 2009, 8, 21-30
  • イギリスのナショナル・リテラシー・ストラテジーにおける英語を母語としない児童へのアプローチ, 渡部 孝子, Mar. 2008, 第25号, 211-221
  • 小学校英語教育に関する基礎事例研究ー公立小学校における教員・児童の意識調査の結果からー, 渡部孝子、 園田敦子, Mar. 2008, 第7号, 59-68
  • 英国の学校教育における非英語母語話者に対する言語教育政策の現状と課題, 渡部孝子, Mar. 2008, pp.1-74
  • フィンランドにおけるContent and Language Integrated Learningに関する基礎研究, 渡部孝子, Mar. 2010, 27号, 209-218
  • 子供向け日本語教材の分析-教科書に含まれる性別役割分業の描写から-, 渡部 孝子, Mar. 1998, 3, 29-39
  • 異文化理解のための日本語教育-プロジェクト・ワーク再考-, 渡部 孝子, Mar. 1999, 43 , 363-368
  • 外国語として日本語を教えるということ-国語教育と比較して-, 渡部 孝子, 1999, /,1-11
  • 日本語教育における共同学習-構成的グループ・エンカウンターの導入と応用-(共), 渡部 孝子 / 林伸一, 1998, /,215-219
  • ベトナム人技術研修生への日本語研修, 渡部 孝子, 1997, /2,12-21
  • 「~が嫌い」と「~を嫌い」-「~が好き」と「~を好き」との比較-, 渡部 孝子, 1997, /3,137-150
  • 山口県におけるボランティア日本語教室のための日本語学習支援教材開発の試み, 渡部 孝子、二宮喜代子、山見智子、林伸一, Mar. 1997, 42/,453-458
  • Cooperative Learning in Teaching Japanese as a second Language, WATANABE TAKAKO,Kiyoko Ninomiya, Shinichi Yahashi , 1998, Proceedings of the JALT 1997 International Conference on Language Teaching and Learning
  • グループで学ぶ日本語ー大切なもの・大切なこと, 渡部 孝子 / 林伸一, Jul. 1995, 8月号
  • グループで学ぶ日本語ー時間を構成する, 渡部 孝子 / 林伸一, Aug. 1995, 9月号
  • 大学生対象の構成的グループ・エンカウンター~人間環境論「人間関係づくり」への展望, 渡部 孝子 / 林伸一, Mar. 1996, 第2部 第41巻 pp.55-69
  • Structured Group Encounters for Teaching Japanses as a Foreign Language, Shinichi Hayashi, Takako Ishida, Mar. 1995, Journal of Yamaguchi Chapter, the Japana Association of Language Teachers
  • 日本語学習場面におけるコミュニケーション・ストラテジーと自律学習のための援助, 渡部 孝子 / 林伸一, Mar. 1995
  • マインドマッピングを活用した日本語学習の事例研究, 渡部 孝子, Mar. 1995, 第2部 第40巻 pp.503-508
  • 金子みすずの「こころ」をめぐって~助詞「で」の多機能性についての考察~, 二宮喜代子、林 伸一、渡部孝子, Mar. 1999, 第5号, 39-50
  • グループで学ぶ日本語ー論理療法をヒントにしたエクササイズー, 渡部 孝子 / 斉木ゆかり / 林 伸一, Nov. 1996, 第1号, 41-51
  • グループ体験を通して学ぶ日本語, 渡部 孝子 / 林伸一 / 斉木ゆかり, Sep. 1996, 193-197
  • 望ましい教師像と教室活動~「学習者中心」のクラスに向けてアンケート調査結果から~, 渡部 孝子, Sep. 1996, 186-189
  • 「~が好き」と「~を好き」に関する使用意識調査と分析~推計学的アプローチ~, 渡部 孝子 / 林伸一, Mar. 1996, 第2号 pp.81-94
  • イギリスホームステイにおける大学生の異文化適応事例研究, 渡部 孝子, Mar. 1996, 第2号 pp.149-162
  • マレーシア人留学生のコミュニケーション・スキル分析~ストーリーテリングにおけるリハーサル効果, 渡部 孝子,林伸一,山見智子, Mar. 1996, 第2部 第41巻?p.444-449
  • 異文化とコミュニケーションー国際交流と異文化理解を促進するためにー, 渡部 孝子 / 林伸一 / 福山章, 1996, 第9号
  • グループで学ぶ日本語ー他者性を認識する, 渡部 孝子 / 林伸一, Mar. 1995, 4月号
  • グループで学ぶ日本語ー日本文化への適応を自己診断する, 渡部 孝子 / 林伸一, Jun. 1995, 7月号
  • ボランティア日本語教師養成ハンドブック, 渡部 孝子 / 林伸一 / 二宮喜代子, 1999
  • 平成20年度英語科授業総合演習Ⅱの取り組みとその課題, 渡部孝子, Mar. 2009, 145-154
  • 山口県におけるボランティア日本語教師養成プログラムー構成的グループ・エンカウンターの応用ー, 林伸一、石田孝子, Mar. 1997, 第42巻 第2部, 459-464
  • イギリスにおけるエスニック・マイノリティ児童・生徒への教育政策の変遷 ー英語教育を中心にー, 渡部孝子, Jun. 2009, 87, 121-131
  • Education for Brazilian Pupils and Students in Japan;Towards a Multicultural Symbiotic Society, Takako WATANABE, Oct. 2010, Procedia-Social and Behavioral Science: International Conference on Learner Diversity 2010 (selected papers)
  • 英国におけるエスニック・マイノリティ児童・生徒教育専門家養成についてー付加言語としての英語教育の専門性を高めるためにー, 渡部孝子, Mar. 2011, 第10号, 53-62
  • 英国の学校教育におけるエスニック・マイノリティ児童への英語教育政策とその実践上の課題, 渡部孝子, 2011, 第60巻, 167-176
  • 学習支援が必要なエスニック・マイノリティ児童生徒のアセスメントに関する英国の取り組みについて, Mar. 2012, 第61巻, 123-131
  • アメリカの大学で学ぶ日本語学習者を理解するためにーサンディエゴ州立大学におけるアンケート調査結果からー, 渡部孝子・日暮嘉子, Mar. 2012, 第11号, 29-43
  • 小学校外国語活動の読み聞かせ教材の活用に向けて- In the Autumn Forestの語彙を中心に―, 渡部 孝子, 2018, 17, 21-30
  • 文化・社会コース英語領域「教職実践研究B」の教育実践報告 : 2015年度と2016年度の教育実践を中心に , 渡部 孝子,三原 智子,柴田 知薫子,山田 敏幸,田中 一嘉,金田 仁秀,宮本 文, 2017, 16, 25-34
  • 小学校外国語活動の教材に見られるジェンダー描写, 渡部 孝子, 2016, 15, 19-27
  • 英国の新ナショナル・カリキュラムにおける初等科英語とEAL児童への教育上の課題, 渡部 孝子, 2015, 14, 11-20.
  • 幼稚園におけるContent and Language Integrated Learningの事例研究, 渡部 孝子, 2013, 12, 67-76
  • 文化・社会コース英語領域「教職実践研究B」の教育実践報告ー2015年度と2016年度の教育実践を中心にー, 渡部孝子、三原智子、柴田知薫子、山田敏幸、田中一嘉、金田仁秀、宮本文, Mar. 2007, 第16号, 25-34

MISC

  • Education for Brazilian Pupils and Students in Japan: Towards a Multicultural Symbiotic Society, Takako Watanabe, 2010, INTERNATIONAL CONFERENCE ON LEARNER DIVERSITY 2010, 7, 164, 170
  • Application of Storytelling to Teaching English as a Foreign Language in Japanese Elementary Schools, WATANABE TAKAKO,Keiauna KIMMEL, 2007, Gunma University Kyooiku Jissen Kenkyu, No.24, 285, 296
  • Short Exercises Based on Structured Group Encounter, WATANABE\, Takako,SAIKI\, Yukari,STEELE\, Michele, 2004, Journal of Yamaguchi Chapter, 9, 113, 120
  • Error Analysis of English Spellings Produced by Primary School Pupils in China, Mei LI,Takako WATANABE,Keiauna KIMMEL,Takeo SHIMIZU, 2009, Journal of Teaching Methodology, Gunma University, 8, 89, 98
  • Cooperative Learning in Teaching Japanese as a second Language, WATANABE TAKAKO,Kiyoko Ninomiya,Shinichi Yahashi, 1998, Proceedings of the JALT 1997 International Conference on Language Teaching and Learning, /,215-219
  • Structured Group Encounters for Teaching Japanses as a Foreign Language, Shinichi Hayashi,Takako Ishida, 1995, Journal of Yamaguchi Chapter, the Japana Association of Language Teachers, 1, 37, 54
  • Application of Storytelling to Teaching English as a Foreign Language in Japanese Elementary Schools, WATANABE TAKAKO,Keiauna KIMMEL, 2007, No.24, 285, 296
  • 群馬県における地域日本語入門教材制作の試みー『共育』に向けた日本語ボランティアの活動の模索ー, 渡部 孝子,東樹和美,弥城節子, 2002, 第2号、pp.51-63
  • Short Exercises Based on Structured Group Encounter, WATANABE\, Takako,SAIKI\, Yukari,STEELE\, Michele, 2004, 9, 113, 120
  • 子供向け日本語教材における性別役割分業の描写ージェンダー・フリーの教材を目指して, 渡部 孝子, 2001, 創刊号:71-84
  • 日本語力を向上するために必要な能力, 渡部 孝子, 2003, 432号:108-116
  • 構成的グループ・エンカウンターと日本語教育ー日本語を通して異文化理解を深めるために, 渡部孝子, 2000, pp.37-46
  • 教員養成課程における小学校英語教育カリキュラムへの提言:「公開講座」と「県との連携小学校英語活動ワークショップ」を通して, 上原景子,渡部孝子,レイモンド・フーゲンブーム,清水武雄,ジョン・リピー, 2006, 第5号 77-94頁
  • 小学校英語教育に関する基礎事例研究ー公立小学校における教員・児童の意識調査の結果からー, 渡部孝子,園田敦子, 2008, 第7号, 59, 68
  • 英国の学校教育における非英語母語話者に対する言語教育政策の現状と課題, 渡部孝子, 2008, 1, 74
  • フィンランドの小学校英語科教科書に描かれる異文化- 日本の小学校外国語活動に向けて ―, 渡部孝子, 2009, 59, 89, 100
  • Error Analysis of English Spellings Produced by Primary School Pupils in China, Mei LI,Takako WATANABE,Keiauna KIMMEL,Takeo SHIMIZU, 2009, 8, 89, 98
  • 小学校英語教育に関する基礎事例研究 その2 -公立小学校における保護者の意識調査の結果から―, 渡部孝子,園田敦子, 2009, 8, 99, 108
  • 小学校英語活動における Content-Language Integrated Learning応用の可能性 ― 英語科授業総合演習Ⅱの取り組みから ―, 渡部孝子, 2009, 8, 21, 30
  • イギリスのナショナル・リテラシー・ストラテジーにおける英語を母語としない児童へのアプローチ, 渡部 孝子, 2008, 第25号, 211, 221
  • 小学校英語活動における学部・附属小学校との連携について, 渡部 孝子,上原,景子,レイモンド・フーゲンブーム,木口 卓哉,井口 克三,内田 敬久,川端良信, 2007
  • 金子みすずの「こころ」をめぐって~助詞「で」の多機能性についての考察~, 二宮喜代子,林 伸一,渡部孝子, 1999, 第5号, 39, 50
  • グループ体験を通して学ぶ日本語, 渡部 孝子,林伸一,斉木ゆかり, 1996, 193, 197
  • 望ましい教師像と教室活動~「学習者中心」のクラスに向けてアンケート調査結果から~, 渡部 孝子, 1996, 186, 189
  • 異文化とコミュニケーションー国際交流と異文化理解を促進するためにー, 渡部 孝子,林伸一,福山章, 1996, 第9号
  • グループで学ぶ日本語ー大切なもの・大切なこと, 渡部 孝子,林伸一, 1995, 8月号
  • ボランティア日本語教師養成ハンドブック, 渡部 孝子,林伸一,二宮喜代子, 1999
  • 子供向け日本語教材の分析-教科書に含まれる性別役割分業の描写から-, 渡部 孝子, 1998, 3, 29-39
  • 外国語として日本語を教えるということ-国語教育と比較して-, 渡部 孝子, 1999, /,1-11
  • 日本語教育における共同学習-構成的グループ・エンカウンターの導入と応用-(共), 渡部 孝子,林伸一, 1998, /,215-219
  • Cooperative Learning in Teaching Japanese as a second Language, WATANABE TAKAKO,Kiyoko Ninomiya,Shinichi Yahashi, 1998, /,215-219
  • グループで学ぶ日本語ー他者性を認識する, 渡部 孝子,林伸一, 1995, 4月号
  • グループで学ぶ日本語ー時間を構成する, 渡部 孝子,林伸一, 1995, 9月号
  • 大学生対象の構成的グループ・エンカウンター~人間環境論「人間関係づくり」への展望, 渡部 孝子,林伸一, 1996, 第2部 第41巻 pp.55-69
  • Structured Group Encounters for Teaching Japanses as a Foreign Language, Shinichi Hayashi,Takako Ishida, 1995, 1, 37, 54
  • 日本語学習場面におけるコミュニケーション・ストラテジーと自律学習のための援助, 渡部 孝子,林伸一, 1995
  • マインドマッピングを活用した日本語学習の事例研究, 渡部 孝子, 1995, 第2部 第40巻 pp.503-508
  • イギリスにおけるエスニック・マイノリティ児童・生徒への教育政策の変遷 ー英語教育を中心にー, 渡部孝子, 2009, 87, 121, 131
  • Education for Brazilian Pupils and Students in Japan;Towards a Multicultural Symbiotic Society, Takako WATANABE, 2010, 7(2010), 164, 170
  • 異文化理解のための日本語教育-プロジェクト・ワーク再考-, 渡部 孝子, 1999, 43, 363-368
  • 「~が嫌い」と「~を嫌い」-「~が好き」と「~を好き」との比較-, 渡部 孝子, 1997, /3,137-150
  • 山口県におけるボランティア日本語教室のための日本語学習支援教材開発の試み, 渡部 孝子,二宮喜代子,山見智子,林伸一, 1997, 42/,453-458
  • ベトナム人技術研修生への日本語研修, 渡部 孝子, 1997, /2,12-21
  • 「~が好き」と「~を好き」に関する使用意識調査と分析~推計学的アプローチ~, 渡部 孝子,林伸一, 1996, 第2号 pp.81-94
  • グループで学ぶ日本語ー論理療法をヒントにしたエクササイズー, 渡部 孝子,斉木ゆかり,林 伸一, 1996, 第1号, 41, 51
  • イギリスホームステイにおける大学生の異文化適応事例研究, 渡部 孝子, 1996, 第2号 pp.149-162
  • マレーシア人留学生のコミュニケーション・スキル分析~ストーリーテリングにおけるリハーサル効果, 渡部 孝子,林伸一,山見智子, 1996, 第2部 第41巻?p.444-449
  • グループで学ぶ日本語ー日本文化への適応を自己診断する, 渡部 孝子,林伸一, 1995, 7月号
  • 平成20年度英語科授業総合演習Ⅱの取り組みとその課題, 渡部孝子, 2009, 145, 154
  • フィンランドにおけるContent and Language Integrated Learningに関する基礎研究, 渡部孝子, 2010, 27号, 209, 218
  • 英国におけるエスニック・マイノリティ児童・生徒教育専門家養成についてー付加言語としての英語教育の専門性を高めるためにー, 渡部孝子, 2011, 第10号, 53, 62
  • 英国の学校教育におけるエスニック・マイノリティ児童への英語教育政策とその実践上の課題, 渡部孝子, 2011, 第60巻, 167, 176
  • 山口県におけるボランティア日本語教師養成プログラムー構成的グループ・エンカウンターの応用ー, 林伸一,石田孝子, 1997, 第42巻 第2部, 459, 464
  • アメリカの大学で学ぶ日本語学習者を理解するためにーサンディエゴ州立大学におけるアンケート調査結果からー, 渡部孝子,日暮嘉子, 2012, 第11号, 29, 43
  • 学習支援が必要なエスニック・マイノリティ児童生徒のアセスメントに関する英国の取り組みについて, 2012, 第61巻, 123, 131
  • 小学校外国語活動の読み聞かせ教材の活用に向けて- In the Autumn Forestの語彙を中心に―, 渡部 孝子, 2018, 17, 21, 30
  • 文化・社会コース英語領域「教職実践研究B」の教育実践報告 : 2015年度と2016年度の教育実践を中心に, 渡部 孝子,三原 智子,柴田 知薫子,山田 敏幸,田中 一嘉,金田 仁秀,宮本 文, 2017, 16, 25, 34
  • 小学校外国語活動の教材に見られるジェンダー描写, 渡部 孝子, 2016, 15, 19, 27
  • 英国の新ナショナル・カリキュラムにおける初等科英語とEAL児童への教育上の課題, 渡部 孝子, 2015, 14, 11-20.
  • 幼稚園におけるContent and Language Integrated Learningの事例研究, 渡部 孝子, 2013, 12, 67, 76
  • 文化・社会コース英語領域「教職実践研究B」の教育実践報告ー2015年度と2016年度の教育実践を中心にー, 渡部孝子,三原智子,柴田知薫子,山田敏幸,田中一嘉,金田仁秀,宮本文, 2007, 第16号, 25, 34

Books etc

  • Looking at Diversity in Different Ways, University of Turku, Finland, 2010
  • 臨床に必要な社会福祉援助技術演習, 2007, ISBN: 9784335610448
  • 日本語とジェンダー, 2006
  • 大学における日本語コミュニケーションを考える, 2006
  • 日本語の感覚を磨く 形容詞(上級), 2005
  • 伊勢崎市における国際交流市民活動の掘り起こしアクション・プランの策定, 2002
  • 留学生のための入門漢字ワークブック, 2004
  • 社会福祉士シリーズ 相談援助演習, 2008
  • 論理療法の理論と実際, 1999
  • エンカウンターで学級が変わる ショートエクササイズ集, 2000
  • アカデミック・ジャパニーズ, 2001
  • Looking at Diversity in Different Ways, 2010
  • 忙しい学生のためのBasic Japanese, 2002
  • 山口県で学ぶ日本語-入門編, 1994
  • 日本語教育ー理論的背景を理解するにあたって, 1998
  • 教科教育の今日的課題と展望ー群馬大学からの発信ー, 2011, ISBN: 9784870245280

Presentations

  • Education for Brazilian Pupils and Students in Japan, International Conference of Education on Learners Diversity, 2010
  • JSLのためのシンプル・エクササイズ, 全国語学教育学会・年次国際大会, 2001
  • 群馬県伊勢崎における外国籍市民と日本市民の共生意識に関する調査, 異文化間教育学会・第22回大会自由研究発表, 2002
  • 学部と附属の更なる連携を求めてー小学校英語活動の取り組みについてー, 群馬大学教科教育研究会 平成18年度第2回研究集会, 2007
  • 英国のナショナル・リテラシー・ストラテジーにおける外国人児童・生徒へのアプローチ, 異文化間教育学会 第28回大会, 2007
  • 英国学校教育におけるESL教育の現状と課題, 異文化間教育学会 第27回大会, 2006
  • 大学に進学した留学生に求められる英語能力, 日本語教育機関教員と高等教育機関留学生教育担当者との研究協議会, 2009
  • 大学院教科教育実践専攻の授業総合演習の実践と課題, 群馬大学教科教育研究会, 2008
  • Education for Brazilian Pupils and Students in Japan, International Conference of Education on Learners Diversity, 2010
  • 付加的な教育的ニーズと英国のエスニック・マイノリティ児童生徒の教育, 日本国際教育学会, 2011
  • 小学校外国語活動教材に見られるジェンダー描写, 文化の越境とジェンダー 国際シンポジウム2015, 2015

Research Projects

  • 2006, 2008, Competitive research funding
  • 2008, 2009, Competitive research funding
  • 2009, Competitive research funding
  • Language Education Policy for Ethnic Minority Children in England, Grant-in-Aid for Scientific Research, 2006, 2008, Competitive research funding
  • A Study of Content and Language Integrated Learning in Finland., The Other Research Programs, 2008, 2009, Competitive research funding
  • educational Inclusion for Ethnic Minority Children in England., Grant-in-Aid for Scientific Research, 2009, Competitive research funding

Academic Contribution

  • Peer review etc

Social Contribution

Academic Contribution

  • 『日本語とジェンダー』, Peer review etc


Copyright © MEDIA FUSION Co.,Ltd. All rights reserved.